‘The new intimacy’ is het thema van de 19e Dutch Design Week (DDW). Het festival staat daarmee dit jaar in het teken van de zoektocht naar nieuwe vormen van intimiteit. Een nieuwe balans in een tijd waarin we ons, mede door Covid-19, in versneld tempo anders ten opzichte van elkaar en de wereld om ons heen zijn gaan verhouden. Het thema illustreert daarnaast ook de unieke jaargang van het festival, namelijk een festival dat zowel plaatsvindt in een intieme fysieke vorm, als uitgebreid online. Ontwerpers kunnen zich vanaf nu aanmelden voor deelname aan DDW20.
"We hebben heel bewust gekozen voor een fysiek en online event", vertelt Anoek Hagenaars van DDW. "Omdat veel beurzen niet doorgaan willen we toch een mogelijkheid bieden om professionals met de designers in contact te laten komen. Het is belangrijk dat de ontwerper zich kan profileren en een beleving kan geven richting de professional, op deze manier krijgen ze alsnog die kans."
The new intimacy
Grote maatschappelijke uitdagingen waarvan we ons al langer bewust waren, zoals klimaatverandering, ongelijkheid of armoede, zijn door Covid-19 pandemie in een korte tijd nog verder geaccentueerd. Dit betekent dat we ons in versneld tempo anders ten opzichte van elkaar, de wereld om ons heen, onze spullen, onze gezondheid, onze data en onze overheid zijn gaan verhouden. Aan de ene kant is onze scope verplicht kleiner en intiemer geworden, aan de andere kant is de verbinding met de ander verder weg dan ooit. De zoektocht naar een nieuwe balans is ingezet. Een balans waarin belangrijke waarden als intimiteit en genegenheid niet verloren moeten gaan. Een uitdaging die vraagt om de kennis, verbeeldingskracht en inventiviteit van ontwerpers. Met optimisme en creativiteit komen zij met nieuwe concepten die inspireren, verwonderen én aanzetten tot actie. Ontwerpers laten zien hoe we ons in deze nieuwe werkelijkheid tot elkaar en de wereld kunnen verhouden. "De niet professional kan dit allemaal volgen op ons online event waar we de beleving proberen over te brengen."
Jaarthema
Sinds 2012 bepaalt DDW een thema voor de week. Deze thema’s zijn de basis van de jaarlijkse publiekscampagnes van het evenement, en vormen het vertrekpunt van waaruit ontwerpers, bedrijven en andere deelnemers inhoud geven aan onder meer exposities, presentaties en bijeenkomsten.
RIVM-versoepelingen leiden tot groter ‘live’ aandeel
De organisatie achter DDW maakte eerder al bekend dat er, na uitgebreid overleg met de ontwerp community, belangrijke partners en relevante instanties, is besloten het festival te laten doorgaan als een fysiek en online festival, met de focus op relevante matchmaking voor de ontwerpers. De recente versoepelingen in de Covid-19 regelgeving van het RIVM maken het mogelijk om het ‘live’ onderdeel te verbreden. De organisatie hoopt zo meer professionele bezoekers te kunnen verwelkomen in de vorm van geplande bezoeken aan studio expo’s en ‘design areas’. Concreet betekent dit dat ontwerpers zich vanaf vandaag kunnen aanmelden voor deelname aan zowel het online als het fysieke onderdeel van het festival. Er is een beperkt aantal fysieke locaties beschikbaar waar de organisatie samen met de ontwerp community invulling aan zal geven. Daarnaast organiseert DDW een uitgebreid online programma met virtuele exposities van ontwerpers wereldwijd, livestreams, video content, DDW talks, virtuele feestjes en meer.
"We zien het in de toekomst niet nog een keer gebeuren dat we een dubbel feestje houden, online en fysiek. Maar voor DDW is dit wel een mooie kans om ons verder te gaan digitaliseren, dit gaat toch de toekomst worden."
Call for Entries DDW20 geopend
Ontwerpers kunnen zich vanaf nu aanmelden voor deelname aan DDW20. Alle goedgekeurde deelnemers worden onderdeel van het online programma en krijgen de beschikking over een eigen digitale ruimte waarin zij een virtuele 3D expositie kunnen inrichten. Voor de mogelijkheden wat betreft het fysieke programma kan contact worden opgenomen met het programma team van DDW.
Meer informatie:
Dutch Design Week
www.ddw.nl
Abonneren
Vacatures
- Accountmanager Oost Nederland | Cedeko
- Marketeer - vakevents InCoDa & Trendz | Easyfairs Nederland
- Filiaalmanager Wilrijk | Plinten en Profielen Centrale
- Sales Manager (M/V) (regio Vlaanderen) | Dutch Wall Decor
- Commercieel Technisch Adviseur | F. Ball and Co. Ltd
- Commercieel administratief medewerker | Cobra Art Company
- Commercieel medewerker buitendienst regio Zuid (M/V) (regio Brussel & Wallonië) | interstil Benelux
- Assistant Category Manager | Rogon Products
Weer
'Op deze manier geven wij de designers alsnog een kans'
Dutch Design Week gaat voor dubbel feestje
Publicatiedatum:
Auteur:
Adrian Karreman
©
Wonen360.nl
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-12-01 Comafin Groep sluit partnership met Nobel Capital Partners
- 2023-12-01 Inspirerende Retailtour door Parijs met Carin Frijters van RetailTheater
- 2023-12-01 'Nieuwe samenwerking tilt duurzaam transport naar topniveau'
- 2023-12-01 45 jaar geleden opende IKEA eerste winkel in Nederland
- 2023-12-01 25 jaar verbonden aan Doelbeek Interieur
- 2023-12-01 Ketendoorbraakproject circulair plaatmateriaal goedgekeurd
- 2023-12-01 In 2024 past de wereldeconomie zich aan een nieuwe realiteit aan
- 2023-12-01 Jaga als eerste afgiftesysteem in de Nationale Milieudatabase
- 2023-12-01 Negen Nederlandse bedrijven samen op IMM in inspiratiepaviljoen ‘Verweven in Design’
- 2023-11-30 ING: economie terug naar bescheiden groei
- 2023-11-30 Europees Parlement stemt voor 'recht op reparatie'
- 2023-11-30 Nieuwe cao voor doe-het-zelfmedewerkers
- 2023-11-30 5 procent meer passanten in de winkelstraten
- 2023-11-30 Trends en innovaties op imm cologne 2024
- 2023-11-29 Ex-Xenos topvrouw aan het roer bij retailketens Leen Bakker en Kwantum
- 2023-11-29 IKEA raakt Chief Digital Officer kwijt aan C&A