Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Samenwerking textielgroothandelaar en glasartikelenleverancier

Eerste gezamenlijke collectie van Blyco en Hakbijl binnen dezelfde muren is een feit

Een aantal maanden geleden besloten de textielgroothandelaar Blyco Textile Group en de leverancier van decoratieve glasartikelen Hakbijl Glass hun krachten te bundelen. De afgelopen periode hebben zij voor het eerst een gezamenlijke collectie binnen dezelfde muren ontworpen.

De ontwerpers van Blyco en Hakbijl hebben in samenwerking een viertal thema's ontworpen voor de Spring-Summer collectie 2021: Colonial Residence, Summer Greenery, African Joy en Oriental Blue.



Van losse collecties naar één collectie
Jesse Machiels van B Living: "Voorheen brachten de twee bedrijven los van elkaar een paar collecties per jaar uit. Vanuit de Blyco kant bestonden de collecties uit textiel, kussens en plaids (ook wel de Linen & More collectie) en vanuit Hakbijl bestond het met name uit mondgeblazen glaswerk."

Vandaag de dag wordt er een geheel gecreëerd van beide collecties. Onder aanvoering van creatief directeuren Maaike Metselaars en Dick den Boef is er een gebalanceerde collectie ontworpen, waarbij ook gebruik wordt gemaakt van extern design talent. Zo zijn de producten van beide merken als een geheel te bezichtigen in dezelfde showroom.

"We zijn nog trotser op deze collectie dan op de vorige", geeft Jesse enthousiast aan, "ten eerste omdat het een lastigere periode was, waarbij creativiteit moest ontspruiten op afstand, daarnaast was ook het sample traject moeizamer. Maar de trots schuilt hem voornamelijk omdat we een gezamenlijke collectie neer hebben kunnen zetten, waarbij niet te zien is dat de twee bedrijven pas sinds kort samenwerken."

Afgelopen december werd de eerste officiële B living collectie al uitgebracht. Toch was het gevoel bij deze collectie anders voor hen: "Toentertijd zaten we nog in verschillende panden, waardoor de samenwerking vanaf een afstand was. Hierdoor ontstond er een andere samenwerking dan dat het nu was. De toegevoegde waarde van de fysieke samenwerking zie je terug in de samenhang tussen de verschillende productgroepen en stijlen binnen de thema’s "



De 4 thema's
Colonial Residence staat geheel in het teken van de klassieke Koloniale stijl, die weer helemaal terug is. Het African Joy thema wordt gekenmerkt door haar Afrikaanse invloeden. Zoals de namen al prijsgeven, komen binnen de Summer Greenery en de Oriental Blue thema's voornamelijk groenen en blauwe tinten naar voren.

"Wat opvallend is dat groen een trendy kleur blijft. Dit zagen we de afgelopen jaren en verwachten we ook in de komende jaren terug te zien." Een van de redenen hiervan zou volgens Jesse kunnen zijn, dat mensen steeds meer stil staan bij het milieu en de natuur. "Dit merken wij ook binnen andere collecties. Tijdens de coronaperiode zijn de groene tinten aanzienlijk populairder geworden."



Digitale showroom
Sinds kort is er, naast de optie om de fysieke showroom te bezoeken, ook een digitale rondleiding door de showroom mogelijk. "Niet iedere klant kan of mag tegenwoordig op bezoek komen", vertelt Jesse, "denk bijvoorbeeld aan internationale klanten die niet mogen reizen." 

Met dit idee speelde zij al langer, maar destijds kwam het er niet van. Hoofdzakelijk kwam dit omreden dat de markt richting online beweegt. "Corona heeft een schop onder onze kont gegeven, want het kan nu niet meer anders. Ook onze showroom moet nu online." 

Door middel van een video call kunnen klanten samen met een tegenwoordige digitaal door de showroom wandelen. "Het is in zekere zin net zoals een fysiek bezoek van de showroom. Aldus nog steeds een face-to-face gesprek, alleen dan digitaal. De eerste 25 klanten die deze digitale tour hebben gemaakt reageren enthousiast."



B living soap
Blyco en Hakbijl kijken terug op een hectische periode. Zo hebben ze de verhuizing pas net achter de rug en zijn er onzekerheden geweest rondom leveranciers. "Wat dat betreft is het wel echt een soap geworden. Een gemiddelde goede tijden slechte tijden aflevering is er niks bij..."

Om deze redenen zijn er ook als test mondjesmaat bestaande producten uit het huidige assortiment toegevoegd aan de nieuwe collecties. "Wat opvallend is dat we hier positieve reacties op krijgen. Zo horen we vaker dat producten in een andere setting opnieuw interessant kunnen zijn voor een klant en zijn wij erachter gekomen dat we misschien ook wel eens teveel vernieuwen om te vernieuwen terwijl onze klanten hier echt niet altijd op zitten te wachten. Dat was mentale voor onze accountmanagers een enorme eyeopener"

Trendset München
De eerste beurs voor B Living zal Trendset München zijn, als deze doorgaat. "Als we het laatste nieuws mogen geloven, gaat deze gewoon door. Wij hopen er in ieder geval op, beurzen blijven immers belangrijk voor onze branche."
Jesse sluit af: "Op een beurs is toch dé plaats waar je de klant spreekt en dat wordt gemist. Tevens is dit een uitgelezen mogelijkheid om een nieuwe collectie te presenteren."

Meer informatie:
B Living
info@b-living.eu
www.b-living.eu