Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Warenhuis opzoek naar jong designtalent

Na vijf jaar is de ontwerpwedstrijd van HEMA weer terug. De opdracht speelt deze keer in op de nieuwe realiteit, waar de thuisomgeving belangrijker is dan ooit. Daarom is HEMA op zoek naar een slimme én duurzame oplossing om het leven thuis beter, leuker en makkelijker te maken. "Bij HEMA vinden wij design heel belangrijk, alle producten van HEMA worden zelf ontworpen. Met de HEMA design contest richten wij ons met nadruk op jong talent, om juist hen een kans te bieden al vroeg in hun carrière na te denken over duurzame en innovatieve oplossingen die voor een breed publiek interessant kunnen zijn", vertelt Roos Zegers, PR coördinator bij het warenhuis.



Dit jaar is de wedstrijd niet alleen open voor studenten, maar voor iedereen met affiniteit voor design. "Eind augustus maken wij de 10 finalisten bekend, op 24 september is de finale en zal zowel de jury als de publieksprijs worden uitgereikt."

Thuis is belangrijker dan ooit
Het alledaagse leven is er in een rap tempo anders uit gaan zien. Bij HEMA vinden wij het belangrijk om daarop in te spelen. De opdracht luidt: ontwerp een oplossing die de tijd die je met dierbaren thuis doorbrengt beter, leuker en makkelijker maakt. ‘’HEMA houdt van het dagelijks leven en thuis is belangrijker dan ooit. Er wordt geleerd, gewerkt, gespeeld, gekookt, gesport, allemaal op één plek. En wij denken dat dit steeds normaler gaat worden. Dit vraagt om nieuwe oplossingen, die je op verschillende manieren kunt gebruiken’’, aldus Milou Pikaart, hoofd design bij HEMA. Het winnende ontwerp moet niet alleen klantgericht, maar ook multi-inzetbaar, duurzaam of circulair en écht HEMA zijn.

De HEMA design contest
Sinds 1983 organiseert HEMA de HEMA design contest. Eerdere edities leverde inmiddels iconische producten op, zoals le lapin fluitketel en de 103% vaas, om ook een afgebroken bloemetje nog een mooie plek te geven.


Voorgaande winnaars.

Designtalent
Tijdens de 30ste editie is de inschrijving voor iedereen met affiniteit voor design open. Daarnaast is de HEMA design contest ook onderdeel van het lesprogramma van de Technische Universiteit Delft, Willem de Kooning Academie Rotterdam en Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Studenten krijgen de mogelijkheid om een ontwerp te maken, waar ze vervolgens ook studiepunten voor ontvangen. ‘’Wij zijn ontzettend trots dat onze design contest onderdeel is van het lesprogramma van vooraanstaande designinstituten in Nederland. We willen hiermee jong talent een kans beiden om al vroeg in hun carrière na te denken over duurzame en innovatieve oplossingen die voor een breed publiek interessant kan zijn’’, aldus Fabeel Butt, Innovatie Manager HEMA.

Jury- en publieksprijs
Naast een juryprijs wordt er dit jaar ook een publieksprijs uitgereikt. Eind september vindt de grote finale plaats op het hoofdkantoor van HEMA in Amsterdam. De designers krijgen dan de kans om hun design te presenteren aan de jury. Wie dit jaar in de jury zal plaatsnemen wordt op een later moment bekend gemaakt.

"Nadat de winnaar(s) (het kunnen namelijk twee concepten zijn, jury- en publieksprijs, red.) bekend worden gemaakt, gaan wij samen met ons eigen interne designteam aan de slag om van een concept een daadwerkelijk product te maken. De kans is dus groot dat het winnende concept uiteindelijk ook wordt geproduceerd, en in 2021 onze winkel komt te liggen", besluit Roos.

Klik hier om in te schrijven.