Best bijzonder. Dat mag gezegd worden van de eettafel die Petra van de Weitgraven (zie foto) uit Wageningen ontwierp voor haar eigen keuken. Ze stuurde een foto naar onze redactie met de begeleidende tekst: 'Omdat jullie vast veel nieuws onder ogen krijgen, wilde ik jullie deze niet onthouden en ben benieuwd naar jullie reactie hierop.'
Die vraag spelen we graag door naar onze lezers. Maar niet voordat we antwoord hebben gekregen op vragen als: Wie is Petra? Wat is haar achtergrond? Maakt zij meer creaties op meubelgebied? Wil zij deze tafel in productie nemen? We zijn benieuwd!
Heb je deze tafel beroepsmatig gemaakt?
Petra: "Ik heb vooral heel veel interesse in design, maar niet beroepsmatig. Heb de zogeheten Pi-tafel ontworpen voor onze keuken. Zocht bij mijn keukenontwerp een nieuwe en kon er maar niet in slagen. Vandaar dat ik bovenop een schetspapiertje dook en gelukkig, want dat is ook heel erg belangrijk, heb ik iemand kunnen vinden die metaal kan en wil bewerken. Heb in het verleden twee tafels ontworpen (één ervan was een salontafel van Zebrano fineer met metaal en een organisch gevormde tafel. Laatstgenoemde was niet bijzonder, maar stond wel heel mooi in de kleine keuken)."
Welke materialen heb je precies gebruikt?
"Het blad van de Pi-eettafel is vervaardigd van Hi-Macs. Een prachtig en makkelijk te onderhouden materiaal. De poot heeft een metaalbewerker onder handen genomen aan de hand van schetsen. Vind het gladde oppervlak (bijna steriel) en het ambachtelijke onderstel een hele mooie combinatie.
Rond deze eettafel is het aangenaam verpozen met z’n achten. Speels kleur- en vormgebruik nodigen uit tot het graag willen plaatsnemen aan het tafelblad van Hi-Macs dat voor 75% bestaat uit natuurlijk mineraal en zuiver acryl. Met de goede eigenschappen van dit materiaal als blad heb je geen gedoe, want dit is niet poreus en bestand tegen vlekken. Door de gesloten poriën is het materiaal zeer goed te reinigen en daardoor hygiënisch. Een tafel die kan en mag blijven bestaan. De maatvoering is 160 cm en de hoogte is 76,5 cm."
Salontafel in Zebrano fineer met hoogteverschillen
Maak je wel meer creaties op meubelgebied?
"Ik heb ook nog een salontafel met hoogteverschillen gemaakt", vertelt Petra verder. "Deze tafel heeft een meubelmaker aan de hand van een schets verwezenlijkt in Zebrano fineer met metaal. Hierbij zijn mooie afwerkingstechnieken toegepast zoals een metalen rand die in de zijkant van het blad is verwerkt en rondom doorloopt. De niveauverschillen creëren een dieptewerking zodat er meer spanning is in het geheel waardoor niet direct een totaaloverzicht. Het fineer is wisselend van richting toegepast. Deze tafel leent zich bij uitstek voor het plaatsen van een mooi object op het hoogste gedeelte. Denk hierbij aan een mooie vaas. Tijdschriften kunnen er natuurlijk op gelegd worden, maar deze kun je ook verticaal hangen over de reepjes hout met de rug van het tijdschrift hangend over de spijlen. Het metalen onderstel zweeft als het ware, het oppervlak absorbeert de lichtstralen."
Wat is je achtergrond? Opleiding?
"De opleiding tot kostuumnaaien heb ik in 1980 afgerond waarna ik de modeacademie in Rotterdam een jaar heb gevolgd. Vormgeving, kwaliteit, materiaalgebruik en de toepassing daarvan, netheid en goed op elkaar afgestemde kleuren zijn voor mij essentieel. Vind het laten uitvoeren van een ontwerp vaak vele malen lastiger. Momenteel ben ik als zelfstandige werkzaam voor gemeenten. Als medewerker informatiebeheer voer ik de 2e kwaliteitscontrole en contractbeheer uit en daarnaast werk ik aan een project."
Wil je die Pi tafel in productie laten nemen?
"Ik zou het natuurlijk erg leuk vinden wanneer men kiest voor deze kleurrijke eettafel, die bovendien een echte zwaargewicht is (140 kg). Wellicht wordt een volgend exemplaar wat lichter."
Heb je een voorbeeld als ontwerper?
"Alexander McQueen, Jean Paul Gaultier (mode-ontwerpers), Zaha Hadid, Frank Gehry (architecten) en zeker ook Japanse invloeden. Arts-and-craftsbeweging en Het Nieuwe Bouwen. Bijzonder dat in Huis Sonneveld (museumwoning Rotterdam) één van de drie directeuren van de Van Nellefabriek in 1929 aan Brinkman en Van der Vlugt opdracht gaven de woning te bouwen en deze hebben ook het interieur ervan ontworpen. Waarbij de bewoners naast meubels e.d. alle huisraad nieuw aanschaften en de oude niet meeverhuisde. Vind de James Bond optrekjes ook heel erg mooi omdat ik houd van futuristische bouw die vaak gesitueerd zijn op zeer mooie locaties. Sta met beide benen op de grond en ga bij het ontwerpen vooral af op mijn gevoel. Zie mijn creatie op een bepaald moment 'helemaal voor me', 'het' ontstaat gewoon. Maar net als bij het keukenontwerp, verloopt het hele proces in stapjes. Eerst was er de keuken waarop ik het ontwerp van de tafel heb afgestemd. Over het uiteindelijke resultaat van beide ben ik erg tevreden. Hierna bouw ik het verhaal eromheen. Bijna lijkt het erop dat ongeduld voor het resultaat ertoe leidt dat de omschrijving die latent al aanwezig is, voor een bepaalde duur (tot na de creatie) wordt weggedrukt. Ondergeschikt is het verhaal erachter, want beelden zeggen veel meer."
Wie vind je goed als ontwerper?
"Alles beïnvloedt mij als visueel ingesteld persoon. Tijdens een wandeling, een museumbezoek of het lezen in een vaktijdschrift. Ontwerpen ontstaat spontaan omdat ik me gedurende het ontwerpproces, blijkbaar net als bij mediteren, van de al bestaande ontwerpen weet af te sluiten. Dan is de cirkel weer rond", besluit Petra.
Reageren? leo@wonen360.nl