Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
De sector Interior Trade Mart Brussels wacht heuse metamorfose

Projectmanager Paul Brouns: "Het wordt een inspirerend B2B-dorp in de hoofdstad van Europa"

Paul Brouns wacht een flinke klus. De Nederlander is bij Trade Mart Brussel aangesteld als projectmanager. Het grootste experienceplatform voor retailprofessionals in de Benelux ondergaat een heuse metamorfose. Aan de bestaande acht sectoren wordt een negende toegevoegd, Cash&Carry Home and Living. De sector Interior wordt naar deze tijd getrokken. "Op dit moment hebben we 50 leveranciers (waarvan 70% uit Nederland), dat moeten er uiteindelijk 150+ worden. De ruimten die gehuurd kunnen worden variëren van 50 tot 500 m2. Exposanten kunnen zo instappen; vloer, wanden en verlichting, voor alles wordt gezorgd. Je hoeft je alleen maar om je voorraad druk te maken. De instaptarieven zijn ook nog eens heel schappelijk", legt Paul uit.

Op zijn kantoor in Brussel licht hij de prestigieuze plannen die van Trade Mart Brussel een toonaangevend inspiratiecentrum in Europa moeten maken toe. "Het wordt een inspirerend B2B-dorp compleet met straatnamen, geveltjes, ontmoetingsplekken etc."

Paul Brouns toont de plannen van de Cash&Carry Home and Living.

In Trade Mart Brussels, met een vloeroppervlakte van 200.000 m2 (vergelijkbaar met 40 voetbalvelden), vinden winkeliers inspiratie voor het nieuwe seizoen. Zij kopen er collecties in bij honderden merken in mode, accessoires, schoenen, interieur en nog veel meer.

De sector Interior ondergaat gefaseerd een gedaantewisseling. Met man en macht wordt de complete nieuwe afdeling gerealiseerd. "We gaan er een toonaangevend cash & carry centrum van maken. Vier maanden geleden hebben we een prestigieus plan ingediend bij de aandeelhouders. Helaas is door het coronavirus wat vertraging ontstaan. Maar de plannen gaan door. We krijgen intussen veel positieve reacties. Exposanten die al getekend hebben, kunnen niet wachten tot we open gaan. In de week van 5 oktober staat de officiële opening gepland. Dan wordt de nieuwe sector onthuld en zijn  bezoekers welkom", vertelt Paul enthousiast.

Laag tarief per m2
In de coronaperiode ontdekte Trade Mart Brussels de waarde van haar inkoopcentrum. "Veel beurzen staan onder druk. Organisaties,  exposanten en bezoekers lopen met vragen rond en er is veel onzekerheid. Dat heeft er mede toe geleid dat we het cash & carry centrum zo snel mogelijk willen openen.
In oktober gaan we van start met 7000 m2. In 2021 komt daar nog eens 3000-5000 m2 bij. Over drie jaar zijn we uitgegroeid tot een afdeling van 15.000 m2. Dat is de doelstelling. Dan zijn we absoluut toonaangevend en hebben we een assortiment in huis dat relevant en zeer overtuigend is.
Exposanten hoeven weinig te investeren en betalen in verhouding tot andere inkoopcentra een laag tarief per m2. We hebben nu al een groep succesvolle deelnemers in huis, nieuwe exposanten kunnen straks meeliften op dat succes."

Het imposante Trade Mart Brussels is vlak bij het Atomium te vinden.
 
In het professionele B2B-centrum zijn consumenten niet welkom. Inkopers zijn niet gebonden aan een minimum aankoopbedrag. Retailers en professionele eindgebruikers komen er hun inkopen doen. Exposanten mogen er niet hun voorraad dumpen. "Je vindt er de laatste trends, maar natuurlijk ook collecties die hun succes en aantrekkelijkheid al bewezen hebben."
 
Open op zondag
Bezoekers van Home & Living zijn vijf dagen in de week welkom. "We willen ook zoveel mogelijk open op de zondag. Op zaterdag zijn we sowieso altijd gesloten. Daarnaast zijn we aan het kijken om op maandag langer open te gaan, zodat bezoek meer verspreid kan komen.
De gekochte producten kunnen zo mee genomen worden, maar ook ingepakt worden en verzonden over de hele wereld. Tevens bestaat de mogelijkheid om gekochte artikelen na te bestellen of te laten afhalen. Of de leverancier stuurt het zelf naar de klant."

Voor exposanten ziet Paul alleen maar voordelen. "Je loopt een laag investeringsrisico, de organisatie bestaat al sinds 1975, een geoliede marketingmachine. In het totale centrum zijn meer dan 400 exposanten actief, het gebouw is 24/7 beveiligd, er is een restaurant, voldoende parkeergelegenheid en ook de mogelijkheid tot laden en lossen", somt hij op.

Geregistreerd
"Klanten die komen inkopen worden geregistreerd. Van hen wordt precies bijgehouden welke producten ze inkopen. Die data krijgen exposanten, zodat ze doelgericht campagnes kunnen lanceren en klanten kunnen benaderen met extra informatie, events en aanbiedingen. Je ziet vaak 'kleine' retailers en eindgebruikers met hele inkooplijstjes langskomen."


Project Manager Paul Brouns poseert bij een levensgroot paneel waarop het toekomstige plaatje is te zien.

"De cash & carry Home and Living wordt zeker een succes", gaat Paul verder. "Er komen nu al duizenden bezoekers uit België, Luxemburg, Noord-Frankrijk en een deel uit Nederland. Er is niet één gebouw in België als de onze. Uit onderzoek blijkt dat 82% van de retailers graag naar Brussel komt om inkopen te doen. Alle voorzieningen en faciliteiten zijn aanwezig. Als je hier instapt, maak je deel uit van een gezond bedrijf en enthousiaste collega’s. Het is geen avontuur, we zijn een gedegen partij."

Nieuwe exposanten
"De nieuwe exposanten die we zoeken zijn fabrikanten, wholesalers en distributeurs van verlichting tot karpetten en van stoelen tot huisparfums. Van een klein bedrijf dat met 50 m2 toekomt en wholesalers die 500 m2 nodig heeft. Als het moet, kunnen we ze volledig ontzorgen: bijvullen van voorraden, schoonmaken, stylen enz. De leverancier kan dit op afstand volgen. De meeste ondernemers doen het zelf, maar een aantal laat het aan ons over. Sommige exposanten maken er ook gebruik van om hier hun klanten te ontmoeten in hun showroom en je kunt er zelfs kantoor houden. Indien gewenst slaan we ook goederen op. Perfect en zonder zorgen geregeld. Je kunt hier 300 dagen per jaar terecht en afspraken maken met je klanten!"

Opening designcentrum
"2022 een designcentrum, het platform voor de projectmarkt. Een volgende stap waar relevante leveranciers op het gebied van de projectmarkt samenwerken, met Brussel als bruisend middelpunt, een uitgelezen locatie in Europa. De transitie van Trade Mart Brussels staat in de steigers. The place to be voor de professionele inkoper. Creating retail value together", besluit Paul.

Meer informatie:
Brussels International Trade Mart
Atomiumsquare 1
B-1020 Brussels
Tel : (+32) (0)2 400.74.31
www.trademart.be