Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Pieter Van Puyvelde van Royal Botania: "Het laatste jaar was een rollercoaster"

Niets wijst erop dat het bloed, zweet en tranen heeft gekost. "Maar het laatste jaar zaten we in een heuse rollercoaster. En toen kwam het coronavirus ook nog om de hoek kijken", verzucht Pieter Van Puyvelde. De marketingmanager van Royal Botania heeft een van de drukste perioden uit zijn arbeidzame leven achter de rug. De 28-jarige zoon van medeoprichter Kris Van Puyvelde was naast zijn dagelijkse werk verantwoordelijk voor de nieuwe showroom ("die er voorheen niet was: we stuurden geïnteresseerden liever naar een van onze klanten") en de nieuw opgezette website met 3D-showroom die binnenkort online gaat. Van een 'old school bedrijf' zal Royal Botania binnenkort een van de Belgische koplopers zijn in het digitale wereldje van de outdoormeubel- en -verlichtingsbranche.

Pieter Van Puyvelde poseert bij het nieuwe logo van Royal Botania.

Royal Botania is opgericht door Kris Van Puyvelde en Frank Boschman. Samen begonnen zij in de jaren '90 met het importeren van teakhouten buitenmeubels uit Indonesië. "Dat was in het jaar dat ik geboren ben. We zijn overigens met vijf kinderen thuis. Ik ben er een van een vierling en voorlopig de enige die in het bedrijf van pa werkt. Het werk is me trouwens met de paplepel ingegoten", zegt Pieter met een brede glimlach.



De oprichters Van Puyvelde en Boschman (die twee jaar geleden uit de firma stapte) ontdekten al snel dat de producten van slechte kwaliteit waren en alleen in koloniale stijl. Ze besloten dat ze betere ontwerpen konden maken en de kwaliteit van het meubilair konden verbeteren. Zo werd het bedrijf opgericht en kreeg het de naam Royal Botania, een verwijzing naar zowel de natuurlijke schoonheid van weelderige botanische tuinen als het bijpassende meubilair van de 'royal class' dat ze op het punt stonden te creëren.

Showroom
Onlangs heeft het Belgische bedrijf een nieuwe toonzaal geopend op locatie in Antwerpen (Nijlen) waar het enige jaren na de oprichting neerstreek. In een showroom-hal (met strakke zwarte wanden) wordt de gehele high-end collectie buitenmeubelen en buitenverlichting gepresenteerd.
"Interieurexpert Anouk Taeymans tekende voor de inrichting van de ruimte, waar bezoekers zich kunnen onderdompelen in de Royal Botania weelde en volop kunnen laten inspireren door de verschillende concepten en settings die hier te zien zijn. Alle klanten die we bij de opening hadden uitgenodigd, waren onder de indruk." 

590 producten
Anno 2020 heeft de klant keuze uit 590 producten ("die staan niet allemaal in de showroom, want dan heb je een paar voetbalvelden nodig") waarmee miljoenen combinaties zijn te maken. Het bedrijf staat internationaal synoniem voor luxe kwaliteit en design. Vader Kris, zowel directeur als hoofd design, ontwerpt zo'n 95% van alle producten zelf. Royal Botania staat voor exclusiviteit, kwaliteit en high-end meubelen. Alleen de beste materialen worden gebruikt. De buitenmeubelcollecties pretenderen een leven lang mee te gaan. "Kort geleden kwam een restauranthouder om nieuwe kussentjes voor zijn meer dan 25 jaar oude stoelen. Dat zegt genoeg", geeft Pieter aan. 

Organix lijn
Het nieuwste product dat de fabrikant op de markt heeft gebracht is de Organix lijn. "Deze loungeset is organisch gevormd en een ware revelatie in de outdoormarkt", weet Pieter. "Alle modulaire elementen van deze serie passen bij elkaar. De Organix lijn heeft elf verschillende antracietgrijze basis frames, gemaakt van hoogwaardig aluminium. Elk element heeft zijn eigen vorm dat uitloopt van organische rond tot maanvormig.
Een van de hardlopers is overigens het Ninix-ligbed, dat al 15 jaar tot de best verkochte producten van Royal Botania behoort."

De nieuw opgezette website met 3D-showroom gaat rond 1 juli online. Bezoekers kunnen daardoor eenvoudig een virtuele rondleiding maken en worden meegenomen door het verhaal van Royal Botania. Met name voor interieurarchitecten en klanten ziet Pieter veel potentie in deze 3D-showroom en nieuwe 3D-modellen, omdat zij steeds vaker gebruikt worden voor het intekenen van terrassen. De site wordt ook van tijd tot tijd opgeleukt met actuele videobeelden.



Coronaperiode
Royal Botania heeft de coronacrisis tot nu toe goed doorstaan. "Veel mensen hebben in deze periode hun tuin in orde gemaakt. Dat voelen we in onze cijfers. We hebben geen omzet verloren. Huishoudens investeren in onze meubels. Al met al zijn we er goed uitgekomen", vertelt Pieter.
In het bedrijf in Nijlen werken 45 mensen. In Thailand beschikt Royal Botania over een eigen fabriek waar 350 mensen hun brood verdienen. "Het is daar meer een community; een dorp met alle daarbij behorende voorzieningen. Ook voor de kinderen.
Als bedrijf hebben we alles van A tot Z in eigen hand, dus van ontwerp tot productie. Daarmee zijn we een van de weinige Belgische bedrijven die zo werken. We hebben ook een eigen plantage waar we 250.000 teakbomen hebben geplant. We willen meer teruggeven aan de aarde dan dat we oogsten. Het is niet voor niets dat we willen dat onze producten heel lang mee gaan.
Dat mijn vader vrijwel alle ontwerpen voor zijn rekening neemt, wil niet zeggen dat we geen buitenstaanders dulden. Als er vandaag een ontwerper op de stoep staat met een mooi ontwerp, dan ontvangen we die met open armen." 

Over vijf jaar
"Waar we over vijf jaar willen staan? We zullen zeker verder groeien, want ons bedrijf heeft veel groeipotentie. België en Nederland zijn nog steeds onze belangrijkste markten, maar wereldwijd is er nog veel mogelijk."
Royal Botania komt jaarlijks met drie tot vier nieuwe collecties en tal van aanvullingen op de markt. "Voor 2021 verschijnt in het najaar onze nieuwe catalogus. Daarin staan producten die het vast heel goed gaan doen", weet Pieter nu al. "Goed beschouwd verkopen we geen meubels, maar een volledig terras. Het complete plaatje dus."

Meer informatie:
Royal Botania
Elsendonkstraat 146
2560 Nijlen
www.royalbotania.com