Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Consumentenbond wil aanpassing geschilleninstantie INretail:

"Wie een klacht heeft over een woonproduct onder de € 250, staat nu voor een dichte deur"

Volgens directeur Belangenbehartiging Olof King van de Consumentenbond wordt er opnieuw overleg gevoerd met INRetail, die zich als brancheorganisatie heeft teruggetrokken uit de Geschillencommissie Wonen waardoor de positie van consumenten flink is verzwakt, zo vindt de bond. INRetail begon dit jaar met een eigen geschilleninstantie, maar de voorwaarden daarvan zouden voor consumenten aanzienlijk slechter zijn. Dit wordt echter bestreden door INretail. Volgens woordvoerder Paul te Grotenhuis gaat het juist om een moderne, onafhankelijke klachtenregeling die bij een professionele branche past.

Directeur Olof King. FOTO CONSUMENTENBOND

Binnen de nieuwe geschilleninstantie van INretail staat bemiddeling als nieuw element centraal, waardoor de meeste klachten snel op te lossen zijn. "Dat is in het belang van zowel de retailer als ook de consument", liet Te Grotenhuis eerder weten. "Het belang van het onafhankelijke karakter van een klachtenafhandelingsregeling voor de woonbranche onderschrijft INretail helemaal." 

Verslechtering
Directeur Olof King is echter niet blij met de nieuwe koers van INretail. "Jarenlang konden consumenten met een klacht over een gekocht meubelstuk of woonaccessoire terugvallen op een onafhankelijke geschilleninstantie, die wordt ondersteund door de Consumentenbond. Per 2020 is brancheorganisatie INRetail uit dit samenwerkingsverband gestapt en is ze een eigen geschilleninstantie begonnen.

Het betekent een verslechtering van de positie van consumenten, in meerdere opzichten. Je zal maar een nieuwe keuken hebben gekocht en broddelwerk geleverd krijgen. Het is dan maar de vraag of je daadwerkelijk je recht kunt halen. Niet alleen ontbreekt bij de nieuwe instantie Uitgesprokenzaak.nl een echt onafhankelijke consumentenvertegenwoordiging, ook neemt deze niet langer alle klachten in behandeling. Wie een klacht over een woonproduct onder de € 250 heeft, staat bij de nieuwe geschilleninstantie voor een dichte deur", laat King weten.

Volgens hem hebben maandenlange inspanningen van de kant van de Consumenten om INRetail binnenboord te houden, niet kunnen voorkomen dat de brancheorganisatie wonen deze stap toch heeft genomen. "Maar is daarmee het hoofdstuk ook definitief gesloten? Nee. Zolang wij mogelijkheden zien om de rechten van consumenten te versterken, blijven we met partijen in gesprek. En dus zaten we vorige week weer met INRetail om de tafel, om nieuwe vormen van samenwerking te bespreken. En de ondernemers lijken gevoelig voor onze argumenten, al zijn we er nog niet. Achter de schermen zetten we ons in voor een oplossing. Zodat consumenten toegang houden tot onafhankelijke geschillenbeslechting als het er echt op aan komt!"

Prima regeling
Paul te Grotenhuis wil niet reageren op de bevindingen van King. "We weten dat we een prima regeling hebben gebouwd en begrijpen de teleurstelling over onze beslissing bij de Consumentenbond."

Begin januari vertelde Te Grotenhuis aan Wonen360 dat INretail de Consumentenbond tot drie keer toe had uitgenodigd om mee te denken en zelfs meerdere bestuurszetels te bezetten in het stichtingsbestuur. "Dit is echter afgeslagen en daarom hebben we met andere vertegenwoordigers nu het consumentenbelang geborgd."

Dat met een drempelbedrag voor klachten wordt gewerkt is overigens niet ongebruikelijk, aldus Te Grotenhuis. "Een inventarisatie maakte bovendien duidelijk dat meestal sprake is aankopen met hogere bonbedragen. We zijn blij met de nieuwe regeling die een van de drie garanties vormt van de CBW-erkend regeling."