Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
CBS: Grootste omzetstijging ooit voor doe-het-zelfzaken

Aanzienlijke omzetgroei keukens en vloeren, minder verkoop meubels en woninginrichting

De detailhandel heeft in april 1,5 procent minder omgezet dan in april 2019, meldt het CBS. Het verkoopvolume lag 3,5 procent lager. De omzet van de non-foodsector kromp aanzienlijk kromp. Daarnaast is online ruim 62 procent meer omgezet.

Een aanzienlijke omzetgroei voor vloeren. FOTO'S INTERFLOOR

Ook in april hebben de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus een uiteenlopend effect gehad op vooral de non-foodsector. Zo trokken de winkels in doe-het-zelfartikelen de lijn van maart door en noteerden de grootste omzetstijging sinds het begin van de publicatie van koopdaggecorrigeerde cijfers in 2005.

Binnen de non-foodsector zijn de contrasten groot. De kledingwinkels en de winkels in schoenen en lederwaren leden het grootste omzetverlies sinds 2005. Ook de winkels in meubels en woninginrichting hebben minder omgezet dan een jaar eerder. Daarentegen behaalden de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren en de winkels in consumentenelektronica en witgoed opnieuw een aanzienlijke omzetgroei. 

Online omzet ruim 62 procent hoger
De online omzet was in april 62,4 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Sinds de publicatie van de internetverkopen in januari 2014 is de groei niet zo sterk geweest. Dat geldt zowel voor de webwinkels als de multi-channelers. Webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 52,4 procent meer omgezet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 75,7 procent. 

Publicatiedatum: