Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Anne Marie Hermans van UrbanNatureCulture: "Onze branche heeft grotere overlevingskansen"

Het Amsterdamse home deco bedrijf UrbanNatureCulture wordt gerund door oprichtster Anne Marie Hermans. Aan haar leggen we een aantal vragen voor, met betrekking tot de afgelopen paar maanden.

Hoe is de afgelopen periode voor jullie geweest?

Anne Marie Hermans: "Zoals iedereen in de branche die ook exportactiviteiten heeft, zagen we land per land sluiten en konden we niet leveren vanwege het dichtgaan van grenzen en magazijnen."

"Toch zagen we nog steeds bestellingen binnen komen, van online klanten maar ook winkels die vanaf begin van Covid-19 de kans zagen om de lokale markt te bedienen. Creatief via Instragram, personal shopping, advies online etc. dus de omzet is nooit helemaal weggevallen."

"Via Zoom hadden we elke 2 dagen meetings met het team en stelden we doelen. Verder zijn we goed in contact gebleven met onze klanten en onze agenten wereldwijd. Op deze manier was het voor ons ook duidelijk hoe ze zich voelden, hoe ze omgaan met deze bizarre situatie en hoe kunnen wij ze helpen. Wat bij ons nummer één stond en nog steeds staat is positief blijven, mogelijkheden zien en met elkaar als team doorgaan. Als dat wegvalt valt alles weg."



Wat is er bij jullie veranderd?
"Bij ons zit de verandering denk ik vooral in de optimalisatie van ICT processen, zodat we de klanten wereldwijd makkelijker kunnen bedienen en ook intern ons meer kunnen focussen op de dingen die er echt toe doen."

"Ons merk UrbanNatureCulture Amsterdam is een aantal jaren geleden ontstaan, doordat wij zagen dat we geen toekomst creëren voor de generaties na ons, als we niet iets zouden doen om de aarde en de mens die erop leeft te ontlasten. Hoe klein onze bijdrage ook is."

"Dat DNA zit opgesloten in ons merk. Waar we 4 jaar geleden door een aantal retailers nog sceptisch werden aangekeken, komen deze zelfde retailers nu aankloppen of ze ons merk mogen voeren."

"Deze zoektocht naar betere grondstoffen, eerlijke lonen, respect voor de cultuur en de ambacht in de diverse landen, is geen makkelijke weg om collecties te maken. Toch steken we hier al onze energie in en komen we stapje voor stapje verder."

Welke gevolgen ervaren jullie door de coronacrisis?
"Uiteraard hebben wij ook door sluiten van landen wereldwijd de crisis gevoeld en merken we het nog steeds, omdat grote export landen nog maar stapje voor stapje opengaan."

"Toch zien we dat de retail actief is en de consument nog steeds koopt. Ik denk dat dit komt doordat iedereen lang thuis is geweest (of nog is) en de vakantie plannen naar verre landen even 'on hold' staan. Consumenten investeren nu in hun huis of knappen hun tuin eerder op. Bij onze grote online klanten zien we zelfs een groei ten opzichte van vorig jaar."

"Klanten, vanuit binnen- en buitenland, komen alweer naar de showroom in Amsterdam. Ik ben trots hoe iedereen zich binnen ons team door deze weken van thuiswerken en vergaderingen op afstand met een lach heeft gehouden!"



Hoe gaat het nu vergeleken met twee maanden geleden?
"Twee maanden geleden ging iedereen in binnen en buitenland in lockdown; een situatie die we niet kenden en nooit hadden ervaren.
Het is dan zaak om vooral kalm te blijven en elke bedrijfsbeslissing goed te overwegen."

"Daarnaast daalde de omzet uiteraard. Heel vreemd want je kunt dat niet sturen. Door gewoon door te gaan en actief te blijven loopt de orderportefeuille weer vol."

Hoe ziet u de komende periode tegemoet?
"We hebben vertrouwen in de komende periode, maar het wordt wel anders in de toekomst. En hoe anders? ja dat is de vraag. We zijn allemaal afhankelijk van hoe de consument zich gaat gedragen na deze crisis. Dat is de bepalende factor."

"Ik zelf denk dat er, in ieder geval voor onze doelgroep, meer nagedacht gaat worden over aankopen. Het 'Buy Better buy less principe.' Maar ja, wie zal het zeggen.."



Tot slot, wat verwacht u dat er nu binnen de branche gaat gebeuren?
"Ik denk dat onze branche vanwege de houdbaarheid van de producten grotere overlevingskansen heeft, dan bijvoorbeeld de Fashion branche."

"We zullen wel meer keuzes moeten maken in collecties. Er is te veel van het zelfde, bij te veel verschillende bedrijven. Onderscheid zal wel nog belangrijker worden. Dit geldt voor de aanbieders als voor de winkels. Persoonlijk contact wordt belangrijker dan ooit."

Meer informatie
UrbanNatureCulture
customercare@urbannatureculture.com
www.urbannatureculture.com