Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Onderzoek online oriëntatiegedrag consument naar slaapproducten:

Half miljoen keer per maand gezocht op matras

Uit een analyse van slaapproduct gerelateerde zoektermen blijkt dat er online in april 81% meer is gezocht naar slaapproducten. Qua producten nam het zoekvolume naar hemelbedden en twijfelaars procentueel gezien het sterkst toe. Op het gebied van merken en winkelformules zijn het met name merken op het gebied van bedtextiel die in april een sterke groei in het zoekvolume doormaakten. Dat meldt Marktdata.nl.

Cinderella van Key West Bedding staat op een keurige zesde plaats in de lijst van meest gezochte merken.

De coronacrisis heeft zijn weerslag op de winkelstraat. De coronamaatregelen maken het er niet gezelliger op om te gaan winkelen en veel mensen blijven zoveel mogelijk thuis, zowel qua werk als vrijetijdsbesteding. Uit angst voor het verspreiden van het virus, uit angst voor besmetting of omdat het niet meer zo vrij en gezellig is in de winkelstraat.

Wat betekent dit voor slaapspeciaalzaken?
De consument is massaal aan het opruimen en klussen geslagen in het eigen huis. Files voor de milieustraten en bouwmarkten. Je zou denken dat als men gaat klussen en opruimen men ook het interieur aanpakt. Maar hoe zit dat met de slaapkamer? En koopt men nog wel in een fysieke winkel of stapt men massaal over op online aankopen?

Marktdata.nl heeft het online zoekgedrag van de Nederlandse consument op het gebied van slaapproducten onder de loep genomen van voor en na de coronamaatregelen. In dit artikel zoomt het onderzoeksbureau in op het online oriëntatiegedrag van de consument naar slaapproducten. De Google data zijn beschikbaar tot en met april 2020 en hebben dus betrekking op het begin van de corona crisis, waarin de beperkende maatregelen net van kracht zijn gegaan en er nog geen zicht was op hoe en wanneer de maatregelen zouden worden versoepeld. Om een beeld te vormen van het zoekgedrag is gekeken naar de afgelopen vier jaar en vervolgens specifiek naar het eerste kwartaal en de maand april van 2020.

Online zoekgedrag naar slaapproducten
Het zoekvolume van zoekopdrachten gerelateerd aan slaapproducten is geanalyseerd over de afgelopen vier jaar. Wat zijn de meest voorkomende slaapproducten in de zoekwoordcombinaties en hoe vaak wordt er gemiddeld per maand naar een bepaald product gezocht? Onderstaand figuur toont het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten over de afgelopen vier jaar van de belangrijkste slaapproducten. Het betreft het aantal keer dat er per maand gezocht werd met een zoekopdracht waarin het vermelde woord voorkwam.

Gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten afgelopen vier jaar

De afgelopen vier jaar werd er het meest gezocht naar een dekbed(overtrek). Gemiddeld werd er per maand ruim 600.000 keer in Google gezocht met een zoekopdracht waarin het woord “dekbed” voorkwam. Dit woord wordt dus niet alleen gebruikt bij het zoeken naar een dekbed, maar ook naar alle andere producten met het woord “dekbed” er in, zoals dekbedovertrekken. We hebben het woord “bed” in het figuur weggelaten omdat dit woord in heel veel verschillende zoekopdrachten voorkomt. Goede tweede is de matras met maandelijks ruim 480.000 zoekopdrachten. We hebben nu een globaal beeld van de meest gezochte slaapproducten over de afgelopen vier jaar, maar hoe is de ontwikkeling dit jaar?

Welke slaapproducten zagen het zoekvolume het sterkst groeien in het eerste kwartaal?
Onderstaand figuur toont de procentuele mutatie van het zoekvolume in het eerste kwartaal van 2020 ten opzichte van het eerste kwartaal van het jaar 2019 van de meest gebruikte zoektermen in zoekopdrachten op het gebied van slaapproducten.


Procentuele mutatie aantal maandelijkse zoekopdrachten eerste kwartaal

Over het eerste kwartaal nam het zoekvolume naar slaapproducten in zijn totaliteit toe met 22 procent. Alle onderscheiden slaapproducten laten een groei van het zoekvolume zien in het eerste kwartaal. De sterkste groei van het zoekvolume betreft het hemelbed. Dit zoekwoord kende in het eerste kwartaal van 2019 een gemiddeld maandelijks zoekvolume van 8.863 zoekopdrachten en in het eerste kwartaal van 2020 was dit gestegen naar gemiddeld 13.163 zoekopdrachten per maand. Opvallend is de beneden gemiddelde groei van het zoekvolume van boxsprings. Van de onderscheiden producten kende de boxspring de minste groei in het zoekvolume.
 
Hoe was de ontwikkeling van het zoekvolume in de maand april? Onderstaand figuur toont de procentuele mutatie van het zoekvolume in april 2020 ten opzichte van april 2019 van de meest gebruikte zoektermen in zoekopdrachten op het gebied van slaapproducten.


Procentuele mutatie aantal maandelijkse zoekopdrachten april

Sinds de coronacrisis is het zoekvolume fors toegenomen. In april nam het zoekvolume naar slaapproducten in zijn totaliteit toe met 81 procent. Op het logeerbed na laten alle onderscheiden slaapproducten een flinke groei van het zoekvolume zien in de maand april. De sterkste groei van het zoekvolume betreft, net als in het eerste kwartaal, het hemelbed. Dit zoekwoord werd in april 18.390 keer in een zoekopdracht gebruikt, wat neer komt op een groei van 174 procent ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. Dat het logeerbed een daling laat zien in het zoekvolume heeft wellicht te maken met de corona maatregel om zoveel mogelijk thuis te blijven.

Merken en winkelformules
In de Beddenbranche Trendmonitor 2019 van marktdata.nl valt te lezen naar welke merken en winkelformules er per productgroep het meest wordt gezocht en de ontwikkeling van het zoekvolume over de afgelopen paar jaar. Welke merken en winkelformules op het gebied van slaapproducten zagen het zoekvolume in de maand april 2020 het sterkst groeien? Onderstaand figuur toont de procentuele mutatie van het zoekvolume in april 2020 ten opzichte van april 2019 van de meest gezochte merken en winkelformules.


Procentuele mutatie aantal maandelijkse zoekopdrachten april

In april nam het zoekvolume naar merken en winkelformules op het gebied van slaapproducten in zijn totaliteit toe met 50 procent. Op Tempur na laten alle onderscheiden merken en winkelformules een groei van het zoekvolume zien in de maand april. De sterkste groei van het zoekvolume betreft met name merken op het gebied van bedtextiel. Essenza zag het zoekvolume meer dan verdubbelen en ook Walra laat bijna een verdubbeling van het zoekvolume zien. Het zoekvolume van Marktplaats, dat hier ook als soort winkelformule is opgenomen, nam nauwelijks toe. Marktplaats liet in het eerste kwartaal zelfs een daling van het zoekvolume zien van 8 procent. Opvallend is de sterke daling van Tempur, terwijl Tempur in het eerste kwartaal nog een groei noteerde van 33 procent.

Meer informatie:
Van Es Marketing Services
Willem de Clercqstraat 53
7604 AR  Almelo
tel 0546 45 66 62
mob 06-24207401
info@marktdata.nl
www.marktdata.nl

Publicatiedatum: