Vanwaar uw passie voor de bouwwereld ttz LoCra interieurafwerking, LoCra gevel-en dakgootbekleding, Lignodur terrafina terrasplanken en tuinschermen, LoCra deurpanele? Hoe bent u in de bouwwereld terecht gekomen? Deze en andere vragen leggen we voor aan Lode Craenen hij is CEO van LoCra, gespecialiseerd in afwerkingsproducten voor de bouwsector.
"Alhoewel mijn studies zich volledig in de non-profit sector situeerden is de passie voor de bouwwereld nooit ver weg geweest", vertelt Lode. "Mijn vader was burgerlijk ingenieur bouwkunde en had in Hasselt een eigen ingenieurs-en architectenbureel. De oudste broer van mijn vader had zijn eigen schrijnwerkersbedrijf… vandaar dat het misschien al die tijd al in de vingers heeft gezeten. Ook het blijven spelen met ideeën vanuit mijn professionele activiteiten (vertegenwoordiger raam-en deurprofielen, zaakvoerder filiaal België profine GmbH) en deze tot verdere ontwikkeling te willen brengen, heeft mij de stap doen zetten om uiteindelijk LoCra bv op te richten, met enerzijds een eigen productie en anderzijds gerichte samenwerking met een aantal productiebedrijven."
Waarop letten klanten/schrijnwerkers/plaatsers/architecten bij hun aankoop/voorschrijven van uw producten? Wat vindt u van de huidige situatie in de bouwwereld?
"De bouwwereld is een erg conservatieve wereld en klanten/verwerkers staan dikwijls niet open voor nieuwe innovatieve producten die een meerwaarde kunnen betekenen. Meermaals krijg ik de opmerking van…wij werken al jaren met dit product…tot men heeft geproefd van het alternatief en dan de reactie…had ik dit maar geweten… De innovatie van producten binnen een familiebedrijf staan dikwijls in schril contrast met dat van hun internationale tegenspelers. Innovatie staat niet altijd gelijk aan uitvindingen, verbetering van producten en productprocessen is net zo goed een vorm van innovatie. Jammer genoeg vinden we deze filosofie niet altijd terug bij onze doelgroepen en vergt het grote inspanningen om hen te overtuigen."
Wat zijn belangrijke producten binnen het LoCra verhaal?
"LoCra focust zich met zijn producten zowel op binnen-als buitenafwerking en zoekt steeds naar een complementariteit van deze producten De portfolio van het assortiment wordt in die zin begrensd om geen toegevingen te moeten doen aan de kwaliteit van de producten. Vandaar dat wij niet actief zijn in de DHZ-ketens en ons richten op de markt van de professionele vakhandel en zijn verwerkers. Het programma LoCra interieur, venstertabletten, gordijnrails en LoCra deurpanelen vormt zo een cluster naar een doelgroep van klanten enerzijds, anderzijds vind je de productgroep buitenschrijnwerk met LoCra gevel-en dakgootbekleding, terrasplanken en toebehoren en tuinschermen."
Zijn vakbeurzen belangrijk voor LoCra en zo ja waarom?
"Vakbeurzen vormen een wezenlijk onderdeel binnen onze marketingstrategie. Ik zou wel een pleidooi willen houden naar de organisatoren van vakbeurzen/netwerkevents om deze niet jaarlijks te organiseren omdat op termijn zij zichzelf gaan ondergraven en de digitalisering binnen de bouwwereld ook meer en meer een belangrijke rol gaat spelen. Persoonlijke ontmoetingen blijven een wezenlijk onderdeel in onze business, maar dit op gerichte tijdstippen."
Is 'ecologisch' tegenwoordig het grote goed?
"Wij streven ernaar om economie en ecologie hand in hand te laten gaan.Zowel in de producten in eigen beheer als de producten in aankoop proberen we dit te hanteren.Ik kan dit met een eenvoudig voorbeeld uiteenzetten: daar waar grote productiebedrijven hun goederen dikwijls in een gestandaardiseerde vorm kunnen aanbieden kunnen wij als kleinere speler ‘maatwerk’ aanleveren. Bijvoorbeeld in een project van venstertabletten heeft onze klant 50% aan materialen bespaard door onze aanbieding van maatwerk, restwaarde die anders in de afvalstroom diende verwerkt te worden."
Wat is de toegevoegde waarde van LoCra voor de klanten/aannemers/plaatsers/architecten?
Zeker en vast de gepersonaliseerde aanpak naar deze doelgroepen. Ieder bedrijf zal dit wel communiceren, echter, het grote verschil zit achter de aanpak van onze organisatie naar deze doelgroepen, waardoor flexibiliteit, het vlug inspelen op noden en verwachtingen door onze vlakke bedrijfsstructuur een grote troef is en gewaardeerd wordt door onze klanten. Als kleinere speler zijn wij met al onze producten zowel actief op de residentiële markt als de markt van de projecten en moeten wij onze ogen en oren openhouden voor de vragen die vanuit dit werkveld komen. Maatwerk en gepersonaliseerde begeleiding biedt hiervoor de oplossing, zelfs voor grotere projecten.
Wat is de grootste uitdaging voor LoCra in de komende jaren?
"Wij willen geen toegevingen doen wat betreft de kwaliteit van onze producten. Goedkoop kan enkel en alleen maar door gebruik van minder kwalitatieve grondstoffen waardoor de afvalstroom steeds groter wordt. Het klinkt misschien niet economisch, maar we moeten trachten de levensduur van onze producten te verlengen. Dit kan maar indien het basisproduct kan behouden blijven en door minimale aanpassingen het esthetische desnoods kan aangepast worden. Zo zijn bijvoorbeeld de raamuitbekledingen van LoCra zo ontworpen dat ze gedurende jaren onbehandeld toegepast kunnen worden, maar dat de eindgebruiker eventueel na verloop van tijd zijn eigen accenten erop kan aanbrengen, zonder dat de basis daarvoor dient vervangen te worden."
Meer informatie:
LoCra
www.locra.be

Abonneren
Vacatures
- Marketeer - vakevents InCoDa & Trendz | Easyfairs Nederland
- Filiaalmanager Wilrijk | Plinten en Profielen Centrale
- Sales Manager (M/V) (regio Vlaanderen) | Dutch Wall Decor
- Commercieel Technisch Adviseur | F. Ball and Co. Ltd
- Commercieel administratief medewerker | Cobra Art Company
- Commercieel medewerker buitendienst regio Zuid (M/V) (regio Brussel & Wallonië) | interstil Benelux
- Assistant Category Manager | Rogon Products
Weer
CEO Lode Craenen over LoCra producten en de toegevoegde waarde hiervan
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-11-27 Kettal introduceert meubellijn vernoemd naar de Eolische archipel
- 2023-11-23 'Functionaliteit wordt hier moeiteloos gecombineerd met een elegante stijl'
- 2023-11-23 Decoratie voor in de tuin
- 2023-11-20 Kees Smit Tuinmeubelen Experience Store XXL in Amersfoort ondergaat transformatie
- 2023-11-16 Hanolux verwarmt klanten met heropening Bar Vurig en Warmmakers
- 2023-11-15 Ruim 4,5 miljoen tegels verruild voor gras, bloemperken, bomen en geveltuinen
- 2023-11-14 Sinds 1969 groeide eerste tuinwarenhuis van Nederland uit tot concern van zeven tuincentra
- 2023-11-06 Fabrikant van gerecycled plastic meubilair onderzoekt verkoop
- 2023-11-06 spoga+gafa: 90 procent van beursvloer al geboekt
- 2023-11-03 OFYR-familie uitgebreid met nieuw model
- 2023-10-24 VIPS Experience Centrum opent in Druten
- 2023-10-23 'De tuinkamer is een levensstijl geworden'
- 2023-10-20 Kunstgras dat reageert op buitentemperatuur en meekleurt met de seizoenen
- 2023-10-13 Huisshow Umbrosa met vier outdoormerken
- 2023-10-12 DJS Hekwerken gaat verder onder Pouleyn-vlag
- 2023-10-06 Bouw distributiecentrum Tierra Outdoor's begint vorm te krijgen