Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Bijna geen omzet voor winkels Maisons du Monde

Maisons du Monde, een Europese leider op het gebied van huishoudelijke decoratie en meubilair, heeft haar verkoopcijfers over het eerste kwartaal van 2020 bekend gemaakt.

Julie Walbaum, Chief Executive Officer van Maisons du Monde: "Na een sterke prestatie in 2019 werd de activiteit van Maisons du Monde in het eerste kwartaal van 2020 aanzienlijk beïnvloed door de covid-19-pandemie, waardoor we ons in de eerste plaats moeten richten op het beschermen van het welzijn van ons personeel en klanten.

De lockdown maatregelen leidde tot de geleidelijke sluiting van al onze Europese winkels per 17 maart en Amerikaanse winkels per 3 april. Onze winkels produceerden bijna geen omzet vanaf medio maart. We hebben dit deels kunnen compenseren door een sterke groei in online bestellingen. Het bedrijf sloot het eerste kwartaal af met een solide liquiditeitspositie, met €222 miljoen in contanten, versterkt door de opname van onze twee Revolving Credit Facilities in maart voor €150 miljoen."



"We hebben kostenbesparende maatregelen genomen om de winkel- en bedrijfskosten van het bedrijf te verlagen. Dit omvatte het plaatsen van 85% van ons personeel op tijdelijke werkloosheid tijdens de sluitingsperiode van de winkels, het bevriezen van alle aanwervingen en salarisverhogingen, en het elimineren van discretionaire uitgaven. We hebben ook onze investeringen en de geplande winkelopeningen uitgesteld om geld te besparen.

We beginnen nu met de heropening van onze winkels en onze supply chain zou eind juni volledig operationeel moeten zijn. We verwachten dat de impact van de winkelsluitingen in het tweede kwartaal  gedeeltelijk zal worden gecompenseerd door een aanhoudend sterke online verkoop. De waarde van de online bestellingen voor april steeg met meer dan 50% op jaarbasis, wat zich zal vertalen in de verkoop bij levering, meestal in het tweede kwartaal.

We weten vandaag de dag niet welke blijvende impact deze  uitzonderlijke periode zal hebben op het gedrag van de consument. Hoewel de zichtbaarheid zeer beperkt is voor de rest van mei en juni. De verkoop in het tweede kwartaal van 2020 zal naar verwachting aanzienlijk lager zijn. We verwachten dat de EBITDA  positief blijft, maar een materiële daling op jaarbasis laat zien, dat die de omzetdaling overtreft.

Hoewel de korte termijn grote uitdagingen met zich meebrengt, ben ik er vast van overtuigd dat we uit deze moeilijke periode zullen komen met een nog sterker model voor de toekomst. De combinatie van een steeds meer online en datagestuurd model, een dynamische aanpak van het winkelportfoliobeheer, een sterk merk en een authentieke positie op het gebied van MVO-entertainment Maisons du Monde als een van de best presterende retailbedrijven in de post-Covid-19 consumptieomgeving."

Lees hier het gehele persbericht.

Publicatiedatum: