De detailhandel heeft in februari 5 procent meer omgezet dan in februari 2019, meldt het CBS vandaag (woensdag 15 april). Het verkoopvolume lag 3,5 procent hoger. Zowel de foodsector als de non-foodsector realiseerde een hogere omzet. Daarnaast is online 17 procent meer omgezet.
De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in februari. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 8,2 procent hoger dan in februari 2019.
De omzet van de winkels in non-food groeide in februari met 5,4 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 4,5 procent hoger dan een jaar eerder.
De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren, meubels en woninginrichting, consumentenelektronica en witgoed realiseerden in februari de grootste omzetstijging.
Het massieve tafelprogramma A La Carte van meubelfabriek Theuns.
De online omzet was in februari 17 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels hebben 15,8 procent meer omgezet. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 18,8 procent.