Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Harry IJsinga van Hartman vrij positief over huidige situatie:

‘Verkoop zal komende maanden toenemen; vakanties worden in de tuin doorgebracht’

Juist vroeg in het jaar worden de meeste tuinmeubelen aangeschaft. Dit is dan ook een heel belangrijke periode voor tuinmeubelspecialisten. Hoe wordt deze 'coronaperiode' ervaren en heeft dit nog effect op de outdoor-handel? We spraken hierover met Harry IJsinga, commercieel directeur van Hartman.

Van Bemico naar Hartman Groep B.V.
De geschiedenis van Hartman begon al enige tijd geleden: in 1968 werd Bemico opgericht door Frans Hartman, fabrikant van stalen tuinmeubelen. In 1982 werd gestart met de massaproductie van ijzersterk en lichtgewicht tuinmeubilair in Nederland. Volgens Harry is de tuinmeubelfabrikant hier groot mee geworden. 

Bemico werd vervolgens in 1988 Hartman B.V. Ook werden alle productieprocessen verhuisd naar internationale fabrieken. 2005 was het jaar dat de huidige investeerder Hartman uit een faillissement kocht. De activiteiten werden allemaal in Enschede gebundeld. Inmiddels produceert Harman weer zelf in deze Twentse stad de kunststof meubelen. ''Dit doet het bedrijf enkel onder goede omstandigheden voor mens, milieu en maatschappij. De producten worden hier ontwikkeld voor Nederland en overige landen.''

40% Benelux
Harry: ''Al onze kunststof stoelen zijn recyclebaar.  Bij onze Green Valley stoelen gaan we een stap verder omdat deze 100% circulair zijn doordat kunststof afval als grondstof gebruikt wordt. Inmiddels is Hartman verkrijgbaar in 40 landen en heeft het eigen landen organisaties, zoals in Engeland, Duitsland, Noorwegen en Tsjechië. De Benelux vertegenwoordigt nog steeds 40% van de omzet.

Het coronavirus treft de hele wereld, elke branche. Zo zijn de maatregelen en effecten hiervan ook zichtbaar in de tuinmeubelbranche. 

Tuinmeubelen worden al vroeg in het seizoen uitgeleverd bij Hartman is nu 70% uitgeleverd en daarna volgen de nabestellingen in het seizoen. ''We horen van onze dealers dat de maanden februari en maart iets minder zijn geweest en dat de gevolgen van het coronavirus duidelijk merkbaar zijn.''

''April is goed begonnen", gaat hij verder. "Ondanks de beperkende maatregelen die genomen zijn in Nederland. We zien dat internetaanbieders en winkels met webshops het meest succesvol zijn in deze tijden. Die springen er nu echt uit. Daarnaast de speciaalzaken met gerichte aankopen, door middel van private shopping wat ze de klant aanbieden. Van onze dealers in Nederland is het merendeel (ondanks de crisis) nog redelijk tevreden over de doorverkoop.''


Harry IJsinga in de showroom van Hartman in De Woonindustrie.

Verwachting: verkoop neemt komende maanden toe
Echter de klanten van Hartman die dichtbij de grens zitten (Duitsland en België) hebben het een stuk lastiger. ''Tuincentra hebben wisselende resultaten: consumenten kopen wel bloemen of planten, maar minder snel tuinmeubelen. De praktijk is dat consumenten eerst gaan kijken om de beleving te ervaren en daarna op internet verder gaan zoeken. In Nederland en Duitsland zien we een verandering in koopgedrag en stijgen de online verkopen, in de overige landen als België die in lockdown zitten, is weinig beweging te zien in de verkoop van Hartman tuinmeubelen.''

Volgens Harry is de doelstelling van Hartman om de komende maanden meer doorverkoop in de winkels van dealers te stimuleren door middel van marketing. ''Dit uit zich in billboards, deelname aan tv-programma Eigen Huis en Tuin, advertenties en consumentenactie met stoelontwerp Sophie. We denken mee met onze dealers om de winkelverkoop te stimuleren. Onze verwachting is dat de corona crisis ook ons zal raken maar dat de verkoop in tuinmeubelen de komende maanden gaat toenemen, de meeste mensen gaan niet op vakantie en zullen meer tijd doorbrengen in de tuin.''

''Waarschijnlijk zal voor de inkoop van 2021 nog meer de nadruk liggen op de zekerheid van levering en kwaliteit. Door productie in Nederland zijn we in staat flexibel in te spelen op het veranderende koopgedrag en zien wij veel mogelijkheden voor de toekomst", besluit Harry.

Meer informatie:
Hartman - Harry IJsinga
harry.ijsinga@hartman.nl
www.hartman.nl