Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Corona-updates in de woon- en interieurbranche:

Salon del Mobile afgelast | 96% ondervindt negatieve gevolgen | Bedrijf schenkt 50.000 maskers per dag | Fabrikant verblijdt ziekenhuis | Woonwarenhuis: miljoenen voor hulp

PlasmaMade schenkt dagelijks 50.000 mondmaskers
Een week geleden meldde CEO Martin van der Sluis van PlasmaMade B.V. "Vanmorgen even weer met de neus op de feiten gedrukt. Ik dacht we gaan onze fabriek in China opdracht geven om mondkapjes te produceren om te helpen naar de vraag. Dus vanmorgen onze overheid benaderd dat wij dit non profit wilden regelen. 50.000 per week. Antwoord: 'Dit heeft geen prioriteit, we noteren uw naam'. Heel bijzonder weer! We hebben besloten deze dan maar zelf te gaan verkopen, dus als er iemand mondkapjes nodig heeft?"
Eind vorige week was het zover. De eerste mondkapjes uit China werden door PlasmaMade non profit uitgedeeld aan de zorg. "Elke dag zullen er 50.000 volgen", kondigt Van der Sluis aan. "We hopen deze lijn een paar weken vol te houden. Alle nieuwszenders zoals RTL Nieuws, NOS en RTV Oost hebben het nieuws de afgelopen dagen opgepakt", laat hij weten.
Ook het Waalwijks meubelbedrijf Dutch Quality Group (DQG) stort zich op mondkapjes. Er is een productielijn speciaal vrijgemaakt voor mondkapjes.

'Blijf naar de winkels gaan!'
Staatssecretaris Mona Keijzer roept consumenten op naar winkels te blijven gaan in de coronacrisis om zo ondernemers te steunen. Ook vraagt ze aan grote, sterkere bedrijven om kleinere uitstel van betaling te geven.

ROMO Group legt commerciële activiteiten wereldwijd tijdelijk stil
"Vanwege de corona uitbraak hebben wij de moeilijke beslissing moeten nemen om vanaf vrijdag 27 maart onze commerciële activiteiten wereldwijd tijdelijk stil te leggen", laat Managing Director Rolf Bakx namens The ROMO Group weten. "Het welzijn en de gezondheid van onze medewerkers, onze partners en de samenleving blijft onze grootste zorg, om die reden voelt dit als een essentiële stap vanaf onze kant. Onze klantenservice, veilig werkend vanaf huis, kan nog altijd orders verwerken, informatie verschaffen over de voorraad en antwoord geven op al uw vragen. We blijven afbeeldingen en updates delen op onze social media kanalen. (...) We doen alles wat in onze macht ligt om te helpen tegen dit virus te vechten."

Ook Asselux heeft verschillende maatregelen getroffen. 
"De veiligheid en gezondheid van onze medewerkers, klanten en leveranciers heeft op dit moment onze hoogste prioriteit", meldt het bedrijf, dat keramische producten ontwerpt en produceert en vooral gespecialiseerd is in sanitair, tegels en maatwerk producten. 

Salon del Mobile verplaatst naar april 2021De Salone del Mobile 2020 ( en dus ook EuroCucina) is geannuleerd als gevolg van de uitbraak van coronavirus in Italië. Het nieuws ging vorige week al rond onder een paar mensen, maar werd vrijdagavond uitgelekt door een Italiaanse financiële krant. De nieuwe data voor de 60e editie in 2021 zijn: 13-18 april.

Bedrijfsleven over hele linie getroffen
De gevolgen van de coronacrisis doen zich gelden in alle sectoren van de economie. VNO-NCW deed onderzoek via brancheorganisaties. De uitkomsten van het onderzoek onder Hibin-leden afgelopen week, is hierin meegenomen. De online-vragenlijst van VNO-NCW werd afgelopen weekend uitgezet onder 224 directeuren van brancheorganisaties. In totaal hebben 158 branches de enquête ingevuld, een respons van meer dan 70 procent. Bijna alle deelnemende branches (96 procent) ondervinden negatieve gevolgen van de coronacrisis. Klik hier voor meer informatie.

"Wat een geluk dat ik een eigen studio aan huis heb"

"Het coronavirus zet de zaak enorm op zijn kop. We worden gevraagd binnen te blijven en zo veel mogelijk thuis te werken. Wat een geluk dat ik een eigen studio aan huis heb. Hier kan ik ook nu tijdens deze crisis gewoon doorwerken. Mijn studio is bij uitstek geschikt voor het maken van productfoto's en packshots. Nu is het de tijd om te zorgen dat je brochures, folder en website klaar zijn voor de tijd na de crisis. De tijd dat we er weer vol tegenaan moeten gaan. Laat je producten dus nu fotograferen!", meldt Dion de Bakker van 
DdB Fotografische Vormgeving uit Udenhout.

Veelgestelde vragen over het coronavirus - per onderwerp
Het coronavirus leidt tot veel vragen, ook over de gevolgen voor Nederland. Organisaties werken samen om besmettingen te voorkomen en de gevolgen van het nieuwe virus te beperken. Hier vind je alle veelgestelde vragen per onderwerp.

Horjus Paneel & Meubel denkt out of the box...

'Out of onze box! Momenteel heb je als werkgever meer dan ooit uitdagingen van het hoogste niveau", meldt Horjus Paneel & Meubel B.V. "Personeel dat thuis werkt en het huis nagenoeg niet meer uitkomt en dus minimaal beweging krijgt. Jij kan ervoor zorgen dat jouw werknemers na deze periode gezond en fit weer op het werk verschijnen. Hoe? Daag ze uit voor een thuis workout met de Horjus Springbox. Crossfit, Bootcamp, opdrukken, step ups, burpee step overs, squats, allemaal mogelijk! Lekker fit weer beginnen door je training aan te passen aan zijn/haar niveau. (D.m.v. videobellen, vloggen of foto’s te delen krijg je overigens de mooiste bedrijfscompetities). Na het sportuurtje te gebruiken als handige bijzettafel..."

Ook Natuzzi maakt mondmaskers
Heel wat bedrijven zijn druk in de weer met het maken van mondmaskers. Zo ook Natuzzi.

Productie DKG Groep kan doorgaan

"Binnen de DKG Groep nemen we de huidige situatie rondom het COVID-19 virus erg serieus", meldt het bedrijf. "Wij volgen de adviezen van het RIVM om onze collega’s en klanten zo optimaal mogelijk te beschermen. In onze fabriek hebben we diverse maatregelen genomen die ervoor zorgen dat onze productie kan doorgaan. Ook onze leveringen gaan in principe door volgens planning. Dit geldt voor Nederland, voor export gelden de eventuele restricties van het desbetreffende land.
Tijdens de levering en montage houden we wederom de richtlijnen van het RIVM aan. We schudden geen handen en houden gepaste afstand. 

Swiss Sense schenkt 20 bedden 
Vorige week schonk Swiss Sense het Dijklander Ziekenhuis 20 bedden. "Om de zorgmedewerkers een plek te geven waar ze kunnen opladen. Blij dat we een beetje kunnen bijdragen", aldus Martine Ansems (Manager Marketing Communicatie) van Swiss Sense.

IKEA stelt 26 miljoen euro beschikbaar voor lokale hulp
'Jesper Brodin, ceo van IKEA, maakt op LinkedIN bekend 26 miljoen euro beschikbaar te stellen voor lokale hulp in de dertig landen waar het Zweedse woonconcern actief is. Het geld is bedoeld voor bedden, meubels, eten en andere hulp voor in ziekenhuizen, medische centra en opvangtehuizen', meldt RetailNews.

'Op consumenten gerichte branches veel negatiever'
Ondernemers in de detailhandel schatten in maart 2020 het economisch klimaat in de komende maanden aanzienlijk negatiever in. Er waren meer ondernemers die verwachtten dat het economisch klimaat gaat verslechteren dan die aangaven te verwachten dat het gaat verbeteren. Over de verwachte omzet en personeelssterkte in de komende maanden waren deze ondernemers per saldo nog wel positief, maar wel in mindere mate dan in eerdere jaren. Dat meldt het CBS maandag 30 maart op basis van nieuwe cijfers uit de Conjunctuurenquête. De laatste keer dat de detailhandel zo negatief was over het economisch klimaat was in december 2014. 

In de Conjunctuurenquête Nederland wordt elke maand aan ondernemers gevraagd een inschatting te geven over ontwikkelingen en verwachtingen rond hun bedrijf. Ongeveer 90 procent van de respondenten aan de conjunctuurenquête onder bedrijven voor maart had al gereageerd voordat op 12 maart ingrijpende maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus van kracht werden. Daardoor komt het effect van deze maatregelen waarschijnlijk nog niet volledig tot uiting in de gemeten verwachtingen van ondernemers. In de enquêtedagen na 12 maart oordeelden ondernemers negatiever. 

In de detailhandel verwachtte in maart per saldo 11 procent van de ondernemers een verslechtering van het economisch klimaat. Sinds de start van de waarneming van het economisch klimaat waren detailhandelsondernemers alleen in maart 2013 negatiever. Ook in de detailhandel waren de omzetverwachtingen in maart 2020 per saldo positief, 8 procent verwachtte een hogere omzet. Dit is wel het laagste niveau sinds maart 2013. De voorziene ontwikkeling van de personeelssterkte was in maart positief met per saldo 4 procent van de detailhandelaren, net zo laag als in maart 2016.


Bekijk hier de corona-updates van de vorige keer.


T I P S  of  T O P S?
Mail leo@wonen360.nl of bel +31 166 698233