Diverse Nederlandse en Belgische experts aan het woord

Effecten van coronacrisis op de deco branche

Ook in de woon- en interieurbranche hebben zoals bekend veel winkels verplicht de deuren moeten sluiten of er zelf voor gekozen tijdelijk dicht te gaan. Veel werknemers werken thuis aan orders of houden de webshop bij. Maandag 30 maart JL. meldde Wonen360 al dat woonwinkels in de eerste weken een omzetdaling van 70% bemerkten

Staatssecretaris Mona Keijzer roept consumenten op naar winkels te blijven gaan in de coronacrisis om zo ondernemers te steunen. Ook vraagt ze aan grote, sterkere bedrijven om kleinere uitstel van betaling te geven. 

Wat voor impact heeft de coronacrisis op de Nederlandse en Belgische decoratietak? We leggen deze vraag aan verschillende ondernemers voor.

Daphne van 't Hof van Return to Sender: "Wij werken allemaal thuis, de crisis heeft zeker impact en het is vooral heel erg vervelend voor de producenten. toch geloven wij dat we hier sterker uit kunnen komen, dat we als mens meer verbonden kunnen raken met elkaar en liever voor elkaar worden. Daarom zijn we nu onze positiviteits campagne begonnen; #rtspositivitycampaign. Om zoveel mogelijk positiviteit te verspreiden."

Mischa van Raam van Housevitamin: "Als ondernemer hebben wij al zoveel obstakels gehad, deze komt daar nu ook bij. Omringd door trouwe klanten en leveranciers én een mega sterk team, voelen wij ons sterk en kunnen wij dit ook aan. Dat maakt ons heel dankbaar. 
Wij ontvangen nog steeds orders, die hebben meer betekenis dan ooit. We zien veel klanten online gaan en daar helpen wij hen zoveel mogelijk bij. Samen staan we sterk en overwinnen we dit."

Pieter-Leen Burger van Prospecct: "Ondanks alle signalen waren ook wij bij Prospectt in shock door de snelheid waarmee de omzet weg viel. We leveren aan een groot deel van de winkels in de Benelux en als het daar stopt, stopt het voor ons ook. Gelukkig zijn we als bedrijf behoorlijk online gericht en bedienen we nu dus in snel tempo steeds meer winkels door onze voorraad direct te koppelen met de (opzet van) websites van die winkels.
Als het fysieke bezoek straks weer toeneemt, kunnen we onze klanten dus niet alleen offline maar ook online bedienen. En dan heeft deze bizarre tijd toch nog iets goeds voortgebracht."

Anneleen Durnez van House Raccoon: "Het was eerst toch even paniek twee weken geleden, maar ondertussen hebben we alles serieus hergepland en zijn we zo creatief mogelijk op alle vlakken dus op die manier geraken er wel doorheen! Onze webshop heeft nog nooit zo goed gedraaid (voor particulieren dan) als nu. Dus wij hebben zeker niet de indruk dat mensen ineens stoppen met geld uitgeven. Integendeel zelfs, aangezien we eigenlijk niets meer kunnen doen (bijvoorbeeld uit eten gaan, cinema etc.), geven mensen precies iets meer geld uit aan deco-gerelateerde zaken dan normaal.
Nog een effect dat heel hard meespeelt is dat de corona crisis ook een beetje een campagne is geworden om lokaal shoppen te stimuleren. En dat lijkt wel te werken dus voor ons een heel leuk ‘neven-effect’."

Reageren of ook relevante informatie uitwisselen voor in een artikel? Mail ons!


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© Wonen360.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven