Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Diverse Nederlandse en Belgische vloerenexperts aan het woord

Wat betekent coronacrisis voor vloerenindustrie?

CFL is een van de grootste vloerenexporteurs uit China. Opgericht in 2004 door Europese eigenaren en gevestigd ten zuiden van Shanghai. CEO Tom van Poyer heeft een bericht gedeeld over de (mogelijke) gevolgen van de coronacrisis voor de vloerenbranche. Wat betekent dit voor de vloerenindustrie en wat kunnen zij doen?

Hij stelt dat vloerenbedrijven meer met online tools moeten gaan werken om het de klant makkelijker te maken, voornamelijk vanuit huis. Ook zal de productkwaliteit kunnen veranderen; het makkelijk schoonmaken zal de sleutel worden, net zoals het gebruik met producten die bacteriën en virussen doden zonder de vloer te beschadigen. Ook denkt de CEO dat de eenvoudige en snelle installatie alleen maar belangrijker wordt.'' 


Links Maarten Emck van Objectflor met Marco Smit van Holland Top Floor tijdens InCoDa 2019.

Wat voor impact heeft de coronacrisis op de Nederlandse en Belgische vloerenbranche? We leggen deze vraag aan verschillende ondernemers voor.

Marco Smit van Holland Top Floor;
''Wij zijn op dit moment een uitgebreid bericht aan het voorbereiden voor onze klanten om ze een hart onder de riem te steken, maar we geven ze ook interessante tips om door te kunnen. Om het (eventuele) verlies op te vangen hebben wij een paar ’tools’ voor ze waar ze gebruik van kunnen maken! Gelukkig hebben wij een paar hele interessante merken zoals IPC Vloeren waarmee wij zeer sterk online communiceren richting de consument. Wij sturen de leads door naar onze dealers en dat loopt gelukkig nog heel goed door. SimpLay is ook interessant want dit kan de particulier ook eenvoudig zelf leggen en hiervoor hebben wij net een nieuwe website klaar waarop de consument ook gratis een heel proefstaal kan bestellen. Uiteraard moeten ze de vloer bij de dichtstbijzijnde dealer bestellen. Wij hebben hier flink in geïnvesteerd om onze klanten beter te kunnen voorzien van warme afspraken en dat komt nu wel erg goed uit.''

Rene Jacobs van het Belgische Silva Floors:
''Zeker merken we de impact van deze boosdoener en dit heeft er toe geresulteerd dat we dagelijks onze agenda er op na moeten slaan waar we acties dienen te verschuiven dan wel naar voren moeten halen. Zeker omdat in België de maatregelen naar de winkels drastischer zijn dan die van de Nederlandse branchegenoten merken we dit duidelijk aan de aanvragen / bestellingen.'' 

''Sinds vorige week hebben ook wij besloten om voor het moment onze partners niet meer persoonlijk te bezoeken. Oftewel we leven de betreffende maatregelen na en blijven stand-by voor iedereen die dit wenst. Onze productie draait momenteel door maar het ziet naar uit dat we door tijdelijke sluitingen van toeleveranciers bepaalde eindproducten niet meer kunnen voltooien. Daarnaast willen onze klanten niet altijd meer de producten ontvangen voordat ze deze zelf kunnen verwerken. Een kettingreactie is dus een logisch gevolg…''

''Onder het motto elk nadeel heet zijn voordeel, komen we nu toe aan zaken die we al langer op onze “to do list” hebben staan. We gaan een periode in waarvan we niet weten hoe lang deze gaat duren dus we moeten er voor zorgen dat we alle registers kunnen opentrekken als de markt er weer klaar voor is. En reken maar dat we staan te popelen...''


Rechts Rene Jacobs van Silva Floors.

Maarten Emck van objectflor/Polyflor:
''objectflor is volledig operationeel en met een magazijn van meer dan 5,5 miljoen m² in Keulen en nog meer in de UK staan we klaar voor de klant. Dit houdt in dat de productie op normale capaciteit produceert en tevens speciale aanvragen kan verwerken.
Ook is de Customer service gewoon bereikbaar tijdens de standaard kantooruren; we zijn volledig overgeschakeld op home-office. De objectflor en Polyflor magazijnen zijn volledig bemand en werken full-time in meerdere diensten door. Daarnaast zijn ook de voorraden op peil en worden deze door de producties aangevuld.
Logistieke partners in de Benelux leveren zoals gebruikelijk binnen dezelfde snelle levertijden als voor de Covid-19 situatie.''

''De enige obstakels die we tegenkomen zijn de wisselende maatregelen in de markten en de onzekerheden die daardoor bij de klanten ontstaat in wat kan en mag. Uiteraard zijn de activiteiten in bepaalde segmenten verminderd, dat de projecten in de ouderenzorg, ziekenhuizen en retail bijvoorbeeld onder druk staan zal geen verrassing zijn.'' 

Lennart Groenewold van Floer
''We zijn een relatief jonge en groeiende onderneming en maakten de eerste 2 maanden weer een flinke groei ten opzichte van het jaar daarvoor. Echter in de maand maart worden alle records gebroken. Het bekende hamstergedrag uit de supermarkten lijkt ook over te slaan op de klusbranche. We zien dat er veel bestellingen worden geplaatst die snel moeten worden geleverd (gelukkig kunnen we dat uit eigen voorraad binnen 24-uur organiseren). Met veel Nederlandse consumenten die thuis zitten/werken zien we dat er nu tijd is om klussen die langere tijd zijn blijven liggen binnen- en buitenshuis eens aan te gaan pakken.''

''We hebben de crisis langzaam zien aankomen vanuit China en later Italië en daarbij zelf ook flink ingeslagen. Ondanks de vele orders, puilt ons magazijn uit van de voorraad. Op 1 populaire PVC kleur na kunnen we alles blijven leveren en zijn we ook voor de komende maanden goed voorzien om aan de (extra) vraag te kunnen voldoen.''

''Mochten de huidige maatregelen nog maanden aanhouden dan zal dit toch terug te zien zijn in de koopkracht na deze crisis. Ook verwacht ik dat in de sectoren waar nu zo wordt gehamsterd (supermarkten, bouwsector, thuissport apparatuur, etc) een flinke stabilisatie/depressie ontstaat tegen het einde van deze crisis. Ik denk dat Nederland dan genoeg binnen heeft gezeten, weer massaal naar buiten zal gaan en juist de horeca etc. weer zal gaan opzoeken. En ik gun het de ondernemers van horeca, kapperszaken etc ook van harte!''


Broers Matthijs en Lennart Groenewold van Floer.

Reageren of ook relevante informatie uitwisselen voor in een artikel? Mail ons!