Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Anna Hutten, brancheadviseur bij INretail:

"Samenwerking stylisten met retailers nog lang niet logisch"

Hoe dingen kunnen veranderen in nog geen jaar tijd ondervond Anna Hutten (brancheadviseur Wonen bij INretail) twee weken geleden. "Ik bezocht De Stylistendag bij De Woonindustrie in Nieuwegein, een door BNS Crisp en de Nederlandse Interieur Academie (NIA) georganiseerde inspiratiedag voor professionals in styling en (oud-)cursisten. Een dag waarop gesproken werd over trends in woondesign, duurzame materialen, geurmarketing en - dat is zeker een trend - de rol van groen in het interieur. Toen mij gevraagd werd ook een presentatie te verzorgen, greep ik die kans met beide handen aan, logisch", schrijft ze in een column gepubliceerd op de site van INretail.

Trends en het ontstaan daarvan vormde het onderwerp van haar presentatie. Anna sprak met René Verhoeven van NIA tijdens de voorbereiding van een workshop over hoe zoiets eigenlijk werkt. Hoe is te voorspellen wat komend seizoen, en zelfs later, in interieur the bomb wordt? En wat zijn de gevolgen daarvan op consumentengedrag, op kleur- en materiaalgebruik en vormgeving?
Anna: "Ik heb uitgelegd dat trends niet uit de lucht komen vallen, maar voortkomen uit de tijdgeest. Dat laatste, die tijdgeest, hoort een brancheorganisatie strak in beeld te hebben. Dát is onze opdracht, dat is wat we doen: in kaart brengen van woontrends vanuit de tijdsgeest, zodat onze ondernemers ermee hun voordeel kunnen doen. Kennis is macht en keuzes maken op basis van kennis is altijd beter dan afwachten, een beetje meeveren, volgen en dan tot de conclusie komen dat je alweer te laat bent." 

Inschattingsfoutje
Haar presentatie was in het Atrium van de Woonindustrie, in het Atelier. "Een inspirerende, maar ook hele grote ruimte", zag Anna. "Die plek was niet toevallig gekozen, maar het gevolg van de vele aanmeldingen. Er zaten toch minstens 200 stylisten in de zaal! Heel wat meer dan de 60 retailers die in april vorig jaar bij de lancering van de Woontrends 2020 aanwezig waren."
"Van de start tot het einde van mijn drie kwartier durende verhaal genoot ik de volle aandacht. Mijn publiek wilde alles weten over het onderzoek Trends & Mindset, de tijdsgeest, de waarde- en stijltrends die daaruit voortvloeien. Eén inschattingsfoutje maakte ik vooraf: ik nam zes trendwaaiers mee om uit te delen, bij lange na niet genoeg voor de horde stylisten die op me afkwam na afloop. Zelf ontving ik heel wat mailtjes met fijne reacties, over de waardevolle kennis die ik gedeeld had. Wat een enthousiasme!"

Blik op 2021
"Ondanks dat de meeste stylisten zelfstandig werken, gaan ze graag connectie aan. Ook met retailers. Om ervaringen en inspiratie te delen, de consument optimaal te inspireren. Samenwerking met retailers is nog lang niet logisch. Prioriteit van ondernemers in wonen ligt uiteraard in hun eigen winkel."
"Mijn eerste uitdaging is daarom toch minstens 200 retailers te boeien met het verhaal over de woontrends voor 2021. Welke trendkleuren, materialen en dessins zien we volgend jaar? Samen met trendwatcher Aafje Nijman presenteren we ze in ons eigen huis, in Zeist, op maandag 6 april. Aanmelden via onze site kan nu al. Ik adviseer er vooral niet te lang mee te wachten, wil je van een plaats verzekerd zijn."

Bron: www.inretail.nl

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer