Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Dick van Raalte, directeur van groothandel Mars & More:

"We voeren een echte multichannel strategie waarbij winkels en webshop elkaar aanvullen"

Dick van Raalte, directeur van Mars & More, beleeft drukke tijden. Zijn bedrijf, dat hij samen met zijn echtgenote Yvonne in 1997 op een zolderkamer in Zwolle startte, opende vorig jaar een cash en carry in Luzern. "We zijn ook begonnen om ons salesnetwerk te herinrichten. Daarnaast gaan we volgende maand uitbreiden op Tica Aalsmeer", geeft Dick aan. "En onze multichannel strategie stelt ons voor interne uitdagingen", vult hij aan.

De naam Mars & More is afgeleid van de meisjesnaam van Yvonne.  "Onze droom is ooit gestart als agentuur, maar al snel realiseerden we dat we zaken beter zelf en effectiever konden doen. Vanaf dat moment fungeerde Mars & More als een groothandel."

In een mum van tijd groeide het bedrijf flink en ging al snel de grens over. Dick (zie foto): "Toen we voor het eerst op een beurs in Duitsland stonden, waren de reacties lovend. Naast onze activiteiten als groothandel begonnen we ook met het ontwikkelen van eigen collecties en is Mars & More uitgegroeid tot een luxury & living lifestyle merk. In onze collectie vind je geen standaard maar unieke producten met een twist waarbij onze liefde voor natuur en mens veelal het uitgangspunt is. Door de verstedelijking is de natuur namelijk steeds verder van mensen af komen te staan. Wij proberen daar verandering in te brengen door de natuur terug te brengen in het interieur en in het dagelijks leven van mensen."

Oervormen
"Vanaf het begin is 'back2nature' het uitgangspunt geweest van onze collecties", gaat Dick verder. "Alledaagse zaken brengen we terug naar de oervormen waarvoor deze bedacht zijn. Daarbij maken we zoveel mogelijk gebruik van natuurlijke materialen zonder aan kwaliteit en functionaliteit in te boeten. Onze designers werken nauw samen met deskundige producenten. Samen zoeken we naar de mooiste grondstoffen die op een eerlijke en duurzame wijze uit natuur verkregen worden.
In tegenstelling tot onze concullega's brengen wij niet twee of vier keer per jaar een collectie. We hebben een basiscollectie, ons DNA, en daarnaast voeren wij artikelen die passen bij het jaargetijde of de mode. Klanten hoeven hierdoor ook geen groot gedeelte van de collectie te orderen of te pre-orderen. Dat maakt ook dat wij een uiteenlopend klantenbestand hebben. Van hotels die gedecoreerd worden in onze chalet-chique stijl tot aan de kledingwinkel om de hoek die assortimentsverbreding zoekt en in het najaar waxinelichthouders bestelt voor kerst."

Van IJsland tot Japan
"Door onze bijzondere en brede collectie strekt onze klantenkring zich uit van IJsland tot aan Japan, maar is voornamelijk geconcentreerd in West-Europa. Momenteel wordt 85% van de producten zelfs verkocht aan het buitenland.
Wij bedienen onze klanten via verschillende kanalen. Als Mars & More voeren we een echte multichannel strategie waar bricks en clicks (zowel fysieke winkels als webshop, red.) elkaar aanvullen. Meerdere keren per jaar staan wij op de meest vooraanstaande beurzen in Europa. Tevens is Mars & More te vinden op diverse Cash & Carries, zoals Trends & Trade in Venlo en Van Remoortel in Belsele (België).
De clicks, dat is de e-commerce. Zo’n tien jaar geleden dachten we: 'Dat internet wordt nog wel eens wat'. Met deze insteek zijn we toen een webshop gestart, gemaakt vanuit de vraag en helemaal gericht op de B2B doelgroep. Dit bleek een schot in de roos. We zorgen dat de website er visueel aantrekkelijk uitziet. Het is als ware onze etalage waarbij productfotografie en sfeerfoto’s erg belangrijk zijn. Daarnaast is het heel eenvoudig om de foto’s te downloaden voor eigen gebruik voor bijvoorbeeld social media. Uiteraard zijn we zelf ook actief op diverse social media kanalen, waardoor iedereen op de hoogte is van de laatste trends en welke nieuwe artikelen verkrijgbaar zijn."

Tica Aalsmeer
Hoewel e-commerce een steeds groter aandeel heeft binnen de organisatie, neemt Marsh & More nog lang geen afscheid van de zogenaamde 'bricks'. Dick: "Sterker nog, offline breiden we nog steeds uit. Vorig jaar hebben we een cash en carry geopend in Luzern en zijn we begonnen om ons salesnetwerk te herinrichten. Deze maand gaan we zelfs uitbreiden op Tica Aalsmeer!"

De multichannel strategie stelt het bedrijf ook voor interne uitdagingen. "De dienstverlening moet over alle kanalen goed zijn en bovenal consistent. Ons team, bestaande uit ongeveer 30 mensen, heeft een passie voor de branche en ook de serviceverlening hoog in het vaandel staan. Zonder goede service geen bestaansrecht", weet ook Dick. "Daarnaast staat eenvoud en transparantie bij ons centraal. Geen kleine lettertjes of addertjes onder het gras, maar lage handlingskosten, normale verzendtarieven en lage minimum order bedragen. Onze geoliede logistiek zorgt ervoor dat de bestelling razendsnel bij de klant is. Bij ons kan men bestellen op de manier en het moment waarop de klant dat wil. Of ze nu de voorkeur geven aan online, via de telefoon of de mail. Iets wijzigen in de bestelling, no problemo!"

Van multichannel naar omnichannel
Anno 2020 heeft Mars & More meerdere afzetkanalen. "We hebben ons salesnetwerk, cash & carries, beurzen en webshop. Klanten kunnen nu al centraal hun vragen stellen, maar in de toekomst gaan wij nog meer inzetten op personificatie en klantbeleving. Eenduidige communicatie van ons merk, zowel offline als online, daar gaat het om. Dit doen we onder andere door onze stand te vernieuwen op Tica die over enkele weken wordt heropend. En er staat nog een aantal andere bijzondere gebeurtenissen op de agenda van Mars & More, maar dat houden wij nog eventjes geheim", wil Dick van Raalte nog niets verklappen.

Dit artikel kwam mede tot stand dankzij de medewerking van Lotte Veneman.

Meer informatie:
Mars & More
Voltastraat 30‑32
8013 PM Zwolle
www.marsmore.nl
[email protected]

Gerelateerde artikelen → Zie meer