Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"In het begin deed ik maar iets, zonder doordacht plan te hebben"

21-jarige onderneemster zet binnen vijf jaar eigen merk Mad About Mats op de kaart

Als 21-jarige onderneemster is Anne-Helena Degandt in 2015 begonnen met het merk Mad About Mats. Omdat haar oudste broer al meer dan 10 jaar in de textielsector zit is zij er ook zo ingerold. "Hij is met zijn bedrijf Empire Carpets de producent van het merk Mad About Mats. Dit zorgt meteen ook voor één van de voordelen van mijn merk: alle matten zijn proudly made in Belgium", vertelt Anne-Helena.

"In het begin was het natuurlijk wat zoeken. Ik was net afgestudeerd en alles kwam snel op mij af. Ik deed maar iets, zonder echt een doordacht plan te hebben." Uiteindelijk heeft haar creativiteit ervoor gezorgd dat ze, met haar unieke prints, een stempel heeft kunnen drukken op de markt.



Maison & Objet
Hetzelfde jaar nog is de jonge onderneemster naar Maison & Objet in Parijs geweest. "Met de nodige portie stress en een bang hart vertrok ik op avontuur. Vaak moet je gewoon iets proberen, en soms moet je eens tegen de muur lopen, maar soms word je beloond voor je inzet; it’s all part of the job." Intussen kent ze er haar weg en weet ze al beter hoe ze op zaken moet voorbereiden.

Vijf jaar verder
Intussen zijn we vijf jaar verder en nu merkt Anne-Helena dat Mad About Mats sterk aan het winnen is in naambekendheid. Ondertussen zijn de matten te koop in België, Frankrijk, Nederland, Luxemburg, Duitsland, China, Cyprus, Griekenland, Ierland, Italië, Korea, Lithouwen, Singapore en Turkije.



Concurrentie
Vaak krijgt Anne-Helena de vraag hoe ze met concurrentie omgaat. Ze vertelt dat ze binnen de matten-sector geen rechtstreekse concurrentie voelt. "Ik zie winkels als Ikea of andere bekende merken die o.a. ook matten aanbieden veel eerder als een concurrent." Ze verduidelijkt dat dit komt omdat het bij deze bedrijven draait om trends en Mad About Mats ook trendsetter probeert te zijn.

"Dit heeft zijn voor- en nadelen. Het voordeel is dat je met alles de eerste bent en als je geluk heb en de trend slaat aan, is dit ten voordele van je naambekendheid en verkoop. Het nadeel is dat sommige mensen ‘nog niet’ geloven in de trend op dat moment, dus ze zijn terughoudend/afwachten."

Nieuwe collecties
Mad About Mats brengt jaarlijks, in januari, een nieuwe collectie uit. In 2015 startte het bedrijf met 44 verschillende matten, intussen bestaat de collectie uit 350 verschillende items. Het assortiment werd uitgebreid omdat de klanten erom vroegen. Voor nu blijft het zo en zal de collectie niet uitgebreid worden. In 2020 bestaat de collectie uit de bestsellers van het vorige jaar, aangevuld met vernieuwende items.



Standaard collecties
Het merk biedt dit jaar 6 ‘standaard’ collecties: Back To Black, Natural Chic, Sea Salt, Graphic Pop-Up, Wild World en The Minimalist. Deze laatste collectie werd nieuw geïntroduceerd, omdat minimalistische prints vandaag de dag helemaal in zijn.

MINI collecties
Naast de standaard collecties zijn er nog de MINI collecties: Elegant, Nordic, Trendy, Art School en Love Letter. Hier zijn de 2 laatste collecties volledig nieuw. Art School focust ook op de minimalistische print, maar dan in kinderstijl. En de Love Letter focust op het thema ‘gifts’. Deze collectie bestaat uit verschillende matten met telkens 1 bepaalde letter van het alfabet: A is for Awesome, L is for Lovely.



Trots op de babies
"De eerste 3 maanden van het jaar ben ik super trots op mijn nieuwe matjes, my babies, maar al snel ken ik alle referenties uit het hoofd en ben ik ze al beu." Anne-Helena licht toe dat ze er dan ook dagelijks mee bezig is en dat ze er vandaar sneller op is uitgekeken dan haar klanten.

Meer informatie:
MAD ABOUT MATS
info@madaboutmats.com
www.madaboutmats.com

Publicatiedatum: