Abonneren

Vacatures

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Consumentenonderzoek Qudata Markt- & Trendanalyses:

'Bouwmarkt heeft 29% aandeel in sanitairmarkt'

Uit het meest recente consumentenonderzoek Qudata Markt- & Trendanalyses naar de markt van badkamers en badkamerproducten blijkt, dat de rol van de speciaalzaak nog steeds sterk is. De verkoop via winkels neemt weliswaar gedurende de jaren iets in belang af, maar is nog steeds verreweg het belangrijkst. Dat concludeert Qudata, een onderzoeksplatform voor de woonbranche dat  trends en ontwikkelingen in kaart brengt en analyseert.

De nieuwste badkamercollectie van RIHO is Livit, heel hip en helemaal van deze tijd. Deze kenmerkt zich door zijn moderne vormgeving waarmee je eindeloos kunt combineren.

Van de verkoop via winkels loopt ongeveer de helft via de badkamerspeciaalzaak; iets minder in aantallen en iets meer in omzet, zo blijkt uit het onderzoek van Qudata. Speciaalzaken doen het met name goed in de wat 'ingewikkelder' productgroepen, zoals producten die meer begeleiding nodig hebben van de detaillist. Maar zelfs bij de productgroep ‘accessoires’ is het marktaandeel van de speciaalzaak met 40 procent de grootst.

Internet
Waar in sommige branches internet reeds een belangrijke rol heeft ingenomen als afzetkanaal, is dat in de badkamermarkt nog niet zo. Weliswaar is het marktaandeel van online verkopen sinds 2013 verdubbeld van 7 procent naar 15 procent, maar dat is nog niet erg dominant.
De 'bricks' zijn nog steeds belangrijk. Bijna 70 procent van de aankopen verloopt via een winkel. Dat aandeel daalt licht, in 2013 veranderden 80 procent van de aankopen via een fysieke winkel van eigenaar, in 2019 was dat aantal gedaald tot 68 procent. (Grafiek 1)

Een blik in de showroom van Dekker Zevenhuizen.

Aankoopkanalen
Van die winkels is de speciaalzaak verreweg het belangrijkst. In aantallen worden 49 procent van de producten via de badkamerzaak verkocht, tegen 15 procent via het woonwarenhuis (zoals Ikea), 29 procent via de bouwmarkten en 6 procent via de bouwmaterialenhandel. In euro’s is het aandeel van de speciaalzaak zelfs nog iets hoger (54 procent); hetgeen betekent, dat het gemiddelde aankoopbedrag hoger is dan bij de andere aanbieders.
Woonwarenhuizen hebben een iets lager marktaandeel in euro’s met 14 procent, bouwmarkten zijn goed voor 24 procent aandeel en handelaren in bouwmaterialen zitten met 6 procent op het gemiddelde.

Riho Fall, een badvuller weggewerkt in de overloop van het bad,  is een product van RIHO International B.V. in Tilburg.

Productgroepen
Die verschillen in marktaandelen in aantallen versus euro’s kunnen worden verklaard door te kijken naar de aankoopkanalen per productgroep. Duurdere producten zoals vloerverwarming, douchegoten, complete baden, bidets, douche cabines, wastafels, infrarood en radiatoren worden verreweg het vaakst verkocht via de speciaalzaak. Maar ook zaken als tegels en verlichting vindt men het vaakst bij de badkamerzaken. Kranen, douchesets en accessoires worden vaker ook bij de bouwmarkten gekocht. Het woonwarenhuis doet relatief veel in accessoires. Installatie en montage wordt redelijk vaak verzorgd door de bouwmarkt (of bij de bouwmarkt aangesloten zzp-ers).

Qudata Markt- & Trendanalyses verricht jaarlijks onderzoek naar de badkamermarkt onder consumenten. Hiervoor werden zo’n 3.500 consumenten benaderd,  waarvan er ruim 1.000 zeggen de afgelopen zes maanden een badkamer of -product te hebben gekocht dan wel dat de komende zes maanden van plan zijn. Deze respondenten vulden de vragenlijst van meer dan 35 vragen in over het hele aankoopproces (de customer journey).

Bron: www.qudata.nl


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© Wonen360.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven