Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Vloerbedekkingsbedrijf Cunera viert dit jaar haar 150 jarig bestaan

Directeur André Toonen: "Tapijt moet bij de consument weer op het netvlies komen"

Vloerbedekkingsbedrijf Cunera viert dit jaar haar 150 jarig jubileum. Met directeur André Toonen blikken we terug op deze mooie periode en bespreken we welke uitdagingen dit bedrijf nog heeft na zoveel jaren succesvol te zijn in de vloerenbranche.

1870 - nu: veel veranderd
De geschiedenis van Cunera gaat terug tot 1870. In dat jaar richtten Lucas van Wijngaarden en Jan van der Graaff een vennootschap op "ter verkoping en fabricage van tapijten, matten, koedekken en aanverwante artikelen". Dit bedrijf werd jaren later, na nog enkele bedrijfswijzigingen, omgedoopt tot het huidige Cunera. Decennialang produceert het in Rhenen gevestigde bedrijf cocoslopers, tapijten en matten.

In die 150 jaar is er veel veranderd. André: ''Vroeger was tapijt niet weg te denken uit het interieur. Momenteel wordt er vaak stoffig gedacht over vloerbedekking en zijn we in een soort hoekje gezet. Bovendien wordt er tegenwoordig door de jongere generatie alleen op de bovenverdieping voor tapijt gekozen, terwijl het zo veel voordelen biedt om dit ook toe te passen in de woonkamer.''

''Ook werd vroeger bijna al het tapijt via de woninginrichter aangevraagd, dat nog steeds onze grootste afnamegroep is. Maar tegenwoordig komen er ook veel aanvragen binnen via architecten en (interieur)stylisten. Hierin hebben we ook een flinke verschuiving gezien.'' Naast deze verschuiving is de aankoop via de woninginrichter volgens André ook veranderd. ''Mensen kiezen online hun tapijt uit, hebben al veel kennis verworven over het product en komen in de winkel met al deze informatie. Dit maakt de verkoop wel een stuk makkelijker.'' 

Moeilijke jaren
In de moeilijke jaren waarin de consument voor voornamelijk synthetische vloerbedekking kiest, blijft Cunera zich sterk maken voor natuurlijke vloerbedekking. Halverwege de jaren 80 gaat de consument dankzij een toenemend milieubewustzijn steeds vaker over op de Cunera producten. Inmiddels levert Cunera zowel nationaal als internationaal een complete collectie kamerbreed, karpetten, lopers en matten onder de noemer Wonen Op Natuur. De basismaterialen hiervoor zijn cocos, sisal, zeegras, papier, leder, wol en combinaties hiervan.

Uitdagingen na 150 jaar
Ondanks de vele jaren van ervaring, heeft Cunera ook zeker uitdagingen waar het mee aan de slag gaat. Ten eerste wil André de tapijtenbranche weer aantrekkelijk(er) maken. ''Hoe krijgen we tapijt weer in de goede hoek waarbij het ook mee gaat doen voor de toepassing in de woonkamers?'' Om deze reden zit hij in een werkgroep met andere fabrikanten die hierover brainstormen. ''We benoemen de voordelen van tapijt, maar is dit al eens goed onderzocht, kunnen we dit verantwoorden en hoe kunnen we deze vraag aanpakken?'' André hoopt, door het meedoen aan deze werkgroep, dat tapijt weer meer mee gaat doen en op het netvlies komt bij de consument.  

Daarnaast is Cunera bezig met het ontwikkelen van een circulair tapijt. ''Het product wordt geheel gerecycled en kan ook in zijn geheel weer gerecycled worden. Zo is de cirkel rond", vertelt André. 

Daarnaast hoopt hij dat het bedrijf groeit zoals het nu doet. ''We krijgen mooie orders binnen, hebben prachtige partners en dit hopen we voort te zetten. Wij zitten toch in een bepaalde niche markt, alle producten worden custommade gemaakt en hierdoor is een webshop bijvoorbeeld totaal niet interessant voor ons. We blijven doorgaan zoals we nu doen en daar zijn we trots op", aldus André.

Directeur André Toonen.

14 mei 2020
Op 17 mei 2020 is het precies 150 jaar geleden dat Cunera werd opgericht. Deze dag mag dus ook niet zomaar voorbij gaan en zal feestelijk gevierd worden op 14 mei 2020. André: ''Er zal op een mooie manier fotomateriaal gepresenteerd zijn, waardoor de bezoeker een blik terug in de tijd krijgt. Ook hopen we ons nieuwe circulaire tapijt voor het eerst te presenteren.''

In 1995 ontving Cunera op haar 125e verjaardag een koninklijke onderscheiding en wordt sinds dat jaar het predikaat ‘bij koninklijke beschikking hofleverancier’ gevoerd. Voor het 150-jarig jubileum hoopt het bedrijf deze weer te ontvangen, na grondig 'goedgekeurd' te zijn. 

Meer informatie:
Cunera
andre@cunera.nl 
www.cunera.nl