Ambiente heeft de negatieve effecten van het Coronavirus op het reisgedrag van mogelijke bezoekers ervaren. Ook de storm Sabine was duidelijk merkbaar. Ongeveer 20% minder bezoekers reisden naar Frankfurt am Main. Voor de exposanten rapporteert Messe Frankfurt echter een groei naar 4.635 bedrijven (2019: 4.460 exposanten) uit 93 landen.
In totaal reisden ongeveer 108.000 (potentiële) kopers uit bijna 160 landen (2019: 136.081 bezoekers uit 167 landen) naar Ambiente om inspiratie op te doen voor hun nieuwe collecties. 62% van de bezoekers kwam uit het buitenland. Veel van de daling in bezoekers kan worden toegeschreven aan de invloed van Corona. Veel, vooral zeer grote, Duitse en internationale handelsbedrijven hadden een reisverbod voor hun werknemers afgegeven. De storm Sabine zorgde ervoor dat vanaf zondag in Duitsland en Europa het lucht- en treinverkeer volledig tot stilstand kwam.
De bedrijfsactiviteit in de hallen had minder impact dan verwacht. Over het algemeen was er een snelle orderactiviteit op het trend- en nieuwe productenplatform. De exposanten waren echter teleurgesteld door de grote mate van onzekerheid bij de bezoekers en het gebrek aan een grote verscheidenheid aan handelsvormen. Degenen die op weg waren naar Frankfurt profiteerden van uitstekende bestelvoorwaarden.
"Twee dergelijke evenementen op een beurs moeten één evenement aankunnen", zegt Detlef Braun, directeur van Messe Frankfurt. "Maar onze exposanten wisten hoe ze de situatie moesten beoordelen. En de beursbezoekers brachten een positieve stemming en een verlangen naar orders naar Frankfurt”, vervolgde de ervaren beursorganisator. De tevredenheid onder beursbezoekers bleef stabiel op een hoog niveau van 95%. Er waren aanzienlijke verschuivingen als gevolg van de speciale situatie in de top tien bezoekerslanden. Duitsland werd gevolgd door Italië, Frankrijk, Nederland, Spanje, Groot-Brittannië, Turkije, de VS, Rusland, Japan en China. Dit jaar was er groei vanuit ongeveer Estland, Japan, Jordanië, Colombia, Roemenië en Turkije.
Thomas Grothkopp, directeur van het Handelsverband Wohnen und Büro eV (HWB), voegt eraan toe: “Ambiente heeft opnieuw aangetoond dat de echte wereld van producten, merken en mensen verplicht is om zaken te doen voor wederzijds voordeel. De gespecialiseerde handel heeft uitgebreid gebruik gemaakt van de kansen die Messe Frankfurt biedt met Ambiente'', meldt Moebelmarkt.
De volgende ambiance vindt plaats van 19 tot 23 februari 2021.