'34% van exposanten beoordeelt economische situatie als slecht'

50e editie Heimtextil trekt minder bezoekers

Met een inhoudsgestuurd programma heeft de 50e editie van Heimtextil een sterke impuls gegeven aan de start van het nieuwe inrichtingsseizoen. Duurzaamheid stond bovenaan de agenda en overtrof alle andere onderwerpen. 63.000 bezoekers verzamelden informatie over de belangrijkste thema's die de internationale industrie domineren van 2.952 exposanten op 's werelds toonaangevende vakbeurs voor huishoudelijk en contracttextiel. Zoals verwacht leidde de ongewoon vroege datum tot een daling van het aantal bezoekers.

"De industrie staat momenteel voor grote uitdagingen. En sommige van de deelnemers aan Heimtextil hebben dit echt gevoeld. De tevredenheid van de exposanten is echter op hetzelfde niveau gebleven als vorig jaar. En de tevredenheid van bezoekers is zelfs gestegen van 93 naar 95 procent. Naast de vroege datum zijn de redenen achter het verminderde bezoekersaantal vooral te wijten aan een sterke consolidatie van gespecialiseerde winkels en ontwikkelingen in de stationaire detailhandel in de richting van e-commerce. De trend heeft ook een economische vertraging doorgemaakt", legt Detlef Braun, CEO van Messe Frankfurt, uit. "Dit is in overeenstemming met het feit dat maar liefst 34 procent van onze exposanten de huidige economische situatie in de sector als slecht beoordeelt, vergeleken met slechts 18 procent het jaar ervoor".

Industriegerichte inhoud in lijn met de tijd
De jubileumeditie van Heimtextil bood het rijkste evenementenprogramma in zijn geschiedenis: meer dan 150 lezingen en paneldiscussies, 30 rondleidingen door de beurs en tal van andere programma-evenementen boden inspiratie in verband met de meest opwindende nieuwe producten en stimuleerden uitwisselingen tussen vertegenwoordigers van de industrie en handel, design, interieurarchitectuur en gastvrijheid. Bovenal leverde de drukbezochte 'Trend Space' met zijn unieke trendvitrine belangrijke industrie-inhoud die absoluut in lijn was met de tijd. 'Nieuwsgierige handelaren die het verschil maken in de markt en de tijd bijhouden, verzamelen hier inspiratie voor het nieuwe seizoen in Frankfurt. Als 's werelds grootste handelsbeurs is Heimtextil van existentieel belang voor onze industrie. Geen enkele andere beurs biedt zoveel informatie ',

Alle wegen leiden naar duurzaamheid
Voor het eerst presenteerde het Office of Partnerships van de Verenigde Naties de wereldwijde 'Sustainable Development Goals' op Heimtextil en nodigde de industrie deelnemers uit om deel te nemen aan een intensieve dialoog. 'Heimtextil was de volgende stap op onze tour om de duurzame ontwikkelingsdoelen te presenteren in samenwerking met het Texpertise Network van Messe Frankfurt en de Conscious Fashion Campaign. Het Office for Partnerships van de Verenigde Naties verwelkomt en waardeert het innovatieve werk van de exposanten en de verscheidenheid aan duurzaam textiel gepresenteerd in Frankfurt. De feedback op onze stand en gesprekken was buitengewoon. Samen met Messe Frankfurt en de Conscious Fashion Campaign verwelkomt UNOP de mogelijkheid om een ​​breed en professioneel publiek te bereiken, het bewustzijn van de doelen te vergroten en steun te verzilveren”, zegt Lucie Brigham,

Of het nu een start-up of een traditioneel bedrijf is, geen enkele fabrikant zal in 2020 milieuvriendelijke materialen en productieprocessen kunnen vermijden. Zelfs grote namen hechten waarde aan textiel gemaakt van gecertificeerde materialen en vermijden plasticverpakkingen. Het in Krefeld gevestigde bedrijf Deco Design Fürus met zijn OceanSafe-merk is een van de pioniers op het gebied van recyclingbeheer. 'Heimtextil 2020 was voor ons een uitzonderlijk succesvolle beurs. De vele discussies die we hier hebben gevoerd, hebben het heel duidelijk gemaakt: onze klanten kunnen nu heel duidelijk onderscheid maken tussen greenwashing en cradle to cradle recycling', zegt Manuel Schweizer, CEO van Deco Design Fürus vanuit hal 8.0.

Kennis van experts in architectuur, gastvrijheid en slaap
Als een ander topthema concentreerde Heimtextil zich op de inrichting van hotels en openbare gebouwen. Ongeveer 370 bedrijven die gespecialiseerd zijn in contractzaken en de nieuwe 'Interior.Architecture.Hospitality Library' illustreerden de verschillende eigenschappen van functioneel textiel en voorzagen interieurontwerpers en hospitality-experts in het bijzonder van nieuwe oplossingen. 'We proberen textiel te zien als een architectonisch element. Als zodanig geven ze ons de creatieve vrijheid om de verschillende soorten kamers vrij te ontwerpen: entree, zones van welzijn, geleidingssystemen. En plaatsen waar je een tijdje wilt blijven hangen. Hier bieden de nieuwe materialen die te zien zijn op Heimtextil een enorme flexibiliteit', zegt Fokke Moerel van het architectenbureau MVRDV.

Nog een grote ontvangst werd genoten door de 'Sleep! The Future Forum', waarmee Heimtextil geconcentreerde kennis leverde over alle aspecten van slapen en opwindende productinnovaties op het gebied van slaapsystemen, beddengoed en beddengoed. Ook hier gingen experts in op de uitdagingen waarmee fabrikanten worden geconfronteerd als zij duurzaam willen opereren en produceren. De paneldiscussie 'De toekomst van de volgende generaties veiligstellen - duurzame strategieën voor fabrikanten en retailers' was een van de hoogtepunten van het vierdaagse programma. Het presenteerde praktische voorbeelden van Lenzing, Vossen en IKEA en introduceerde het nieuwe door de staat gerunde textielzegel 'Grüner Knopf' en de wereldwijde duurzame ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties aan het geïnteresseerde vakpubliek.

Volgend jaar zal de Heimtextil plaatsvinden van 12 tot en met 15 januari 2021.

www.heimtextil.com 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© Wonen360.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven