Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Furman maakt meubilair op basis van intieme delen van het lichaam

Designer onderzoekt kleur, schattigheid en vreemdheid met anatomische stoelen

Designer Adam Nathaniel Furman heeft stoelen gemaakt op basis van intieme delen van het lichaam. De PHaB1 & 2 caféstoelen zijn voorzien van stoelen en rugleuningen in de vorm van anatomische vormen in witte, lila en babyroze kleuren.

De naam PHaB is een acroniem van alle dingen waar hun vormen naar verwijzen, waarbij sommige letters naar meer dan één woord verwijzen, zei Furman, die de stoelen omschreef als jubelende en schattige vieringen van het menselijk lichaam.

"De PHaB1 & 2 stoelen benutten de subversieve, bevestigende en vreugdevolle krachten van schattigheid en de onverwacht vreemde, brutale injecties van figuratie en sensualiteit, zoetheid en licht, in het conceptuele minimalisme van eigentijdse designesthetiek", zei hij.



De stapelbare stoelen hebben poten van gepoedercoate stalen buizen, met zittingen van geschilderd multiplex. Ze zijn bedoeld om zowel thuis als in cafés en restaurants te worden gebruikt.

"Er is een kinderlijke onschuld waar de stoelen naar verwijzen, waarin het lichaam - en de eenvoudige, oude symbolen die we al millennia lang gebruiken om ze te vertegenwoordigen, sinds de eerste grotschilderingen - en de meest voor de hand liggende samenstellende delen, een ding is van vreugde en ontdekking, zoetheid en plezier", zei Furman.

"[Dit is] een periode van vrijheid voorafgaand aan de schaamte waarmee we door de maatschappij worden geprikkeld over onszelf, ons lichaam en onze neigingen naarmate we ouder worden", ging hij verder.



Hij voegde eraan toe: "Ik zie dit als analoog aan hoe, voorafgaand aan de training in de ontwerpschool, velen van ons diverse, unieke smaken hadden die waren afgeleid van onze achtergronden en onze individuele identiteiten, en we vervolgens door een proces van educatie genaturaliseerd werden in de homogene taal van hedendaagse designesthetiek."

De in Londen gevestigde ontwerper beschreef de stoelen als een "manifestproject" dat zijn interesse in kleur, schattigheid en wat hij "vreemde esthetiek" noemt, onderzoekt.

"Kleur is waarschijnlijk de meest krachtige en fundamentele manier waarop een ontwerper onmiddellijke en krachtige reacties kan creëren bij gebruikers en waarnemers", zegt Furman, die de onderzoeksgroep Verzadigde Ruimte mede leidt op kleur aan de Architectural Association School in Londen.



"Schattigheid is een manier om objecten met ziel in zich op te nemen", legde hij uit. "Het is een eigentijdse vorm van de oude praktijk van animisme waarin alle dingen, natuurlijk en door de mens gemaakt, worden gezien als even levend als mensen, waarbij dit wordt gedaan door ze te voorzien van menselijke kenmerken en eigenschappen."

Furman omschreef vreemdheid als "een relatie met geaccepteerde normen en mainstream esthetiek waarin precedenten, algemeen geaccepteerde waardeoordelen, heilige koeien die als verwijten worden beschouwd, rages en dogma's allemaal worden vervormd, mee wordt gespeeld, overdreven en ondermijnd op manieren die niet afwijzen, maar het virus introduceren van nieuwe ideeën die hun samenstelling radicaal veranderen ".

Furman ontwikkelde de stoelen samen met de Britse fabrikant Design & Making.

Publicatiedatum: