Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Interview met CEO Lubert Winnecken van vloerenfabrikant Parador:

"Je kunt niet leasen als je iets wilt bezitten"

Sinds de oprichting in 1977 staat Parador GmbH bekend om zijn hoogwaardige producten. Het assortiment parket-, laminaat- en elastische vloeren en wand- en plafondpanelen wordt vervaardigd in Coesfeld (Duitsland) en op de Oostenrijkse productiesite Güssing. In een gesprek met CEO Lubert Winnecken vragen we hem hoe Parador zich onderscheidt van de concurrentie, waarom vloerenleggers cursussen moeten volgen en of hij gelooft in een leasemodel. "Wij zien onszelf in veel opzichten als pionier", geeft hij aan.

Hoe onderscheidt u zich van de concurrentie?
Lubert Winnecken: "Het consumentengedrag is het afgelopen jaar aanzienlijk veranderd. Zo informeren consumenten zich bijvoorbeeld uitvoerig op het internet voordat ze een product kopen. Zo kennen ze de huidige trends en innovaties en weten ze welk product bij hun wensen en behoeften past. Het is daarom belangrijk voor een moderne, succesvolle onderneming om te kunnen reageren.
Het is altijd een van de sterke punten van Parador geweest om zich flexibel aan te passen aan veranderingen in de markt. Wij zien onszelf in veel opzichten als pioniers - zowel op het gebied van de vormgeving van onze producten als op het gebied van innovaties. Daarom volgen wij de marktontwikkelingen op de voet, zodat wij altijd een productportfolio hebben, dat aan de actuele eisen van de consument voldoet."

Handelaren en vloerleggers volgen anno 2020 cursussen in het plaatsen van vloeren. Moeten ze dat doen om te overleven?
"De vloermarkt ontwikkelt zich dynamisch, afhankelijk van de wensen van de consument. Niet alleen fabrikanten zoals wij moeten zich hieraan aanpassen, maar ook de ambachtslieden die de producten uiteindelijk verwerken. Maar er zijn veel mogelijkheden voor zowel fabrikanten als verwerkers. Vooral omdat de consument weer meer belang hecht aan gekwalificeerd werk door specialisten. Het "Doe het voor mij" concept is weer in opmars en er is weer vraag naar gekwalificeerde vakmensen."

Wat is de toegevoegde waarde van een professional als doe-het-zelvers het allemaal zelf kunnen? 
"De huidige kliksystemen bieden voordelen voor zowel de professional als de leek, omdat ze het mogelijk maken om de vloer snel, eenvoudig en nauwkeurig te leggen. Dit geeft de onervaren hobbyist de mogelijkheid om zijn eigen vloer te leggen en een optimaal resultaat te bereiken. Voor de vakman is het vooral een kwestie van snelheid. Dankzij de kliksystemen kan hij de vloer sneller leggen. Dit bespaart tijd op de bouwplaats en maakt het mogelijk om meer klussen te verwerken." 

Waarop letten klanten bij hun aankoop? 
"Duurzaamheid speelt een steeds belangrijkere rol in de aankoopbeslissingen. We gebruiken voor onze producten alleen grondstoffen uit gecertificeerde en traceerbare bronnen. Met ons Eco Balance-assortiment richten we ons ook op een zuinige omgang met de gebruikte materialen bij de productie en de verpakkingsmaterialen. De vloeren van de Eco Balance serie voldoen qua kwaliteit, uitstraling en design aan onze gebruikelijke hoge eisen. Dit is voor ons vanzelfsprekend, zodat wij in onze communicatie met onze Eco Balance-producten de nadruk leggen op het duurzame aspect, dat voor sommige consumenten een belangrijk beslissingscriterium is."

Wat vindt u van de huidige situatie in de vloerenwereld? 
"De vloerwereld zal de komende jaren aanzienlijk veranderen. Het is en blijft meer een kwestie van verschillende soorten vloeren en afgeleide producten. De levenscyclus van de individuele vloersoorten zullen afnemen en de noodzaak voor de producenten om te innoveren zal meer worden."

Wat is de toegevoegde waarde van Parador voor klanten? 
"Wij bieden onze consumenten technisch volwassen producten aan. Wij hechten bijzonder veel belang aan design en innovatie. Parador producten combineren de hoogste normen van schoonheid, kwaliteit en wooncomfort. Ons uitgebreide assortiment aanvullende accessoires biedt de klant een perfect op elkaar afgestemd systeem van producten die de installatie vergemakkelijken en bijdragen aan het behoud van de waarde van de vloer op lange termijn."

Wie zijn binnen 5 jaar uw belangrijkste klanten?
"Elke klant is in principe belangrijk. Maar de belangrijkste klant is voor ons uiteindelijk de eindgebruiker. Als premium merk streven wij ernaar om aan de wensen van de klant te voldoen om "van elk huis het mooiste huis ter wereld te maken". Zeker is dat we die eis vervullen via onze verkoopkanalen met onze handelspartners offline en online."

Wat zijn binnen 5 jaar de belangrijkste markten voor Parador?
"Dat zijn enkele van onze Europese buurlanden en markten in het buitenland zoals China, Noord-Amerika en India."

Gelooft u in "leasing" in plaats van het kopen van Home & Deco producten?
"Nee, ik geloof helemaal niet in dat concept. Aangezien "thuis" geen kwestie van gebruik van artikelen is, gaat het meer om emotie en bezit. En je kunt niet leasen als je iets wilt bezitten. Dat is een tegenstrijdigheid op zich." 

Meer informatie:
Parador
www.parador.nl

YEPP NV
distributiepartner
Zierenbosstraat 2
B-2300 Turnhout
T +32 (0)14 422661
www.yepp.be
www.paradorfloors.be