De woonbranche heeft een goed jaar achter de rug. Dat stelt Bert-Jan van der Stelt, branchespecialist wonen bij INretail. "Met nog slechts enkele dagen 2019 voor de boeg overheerst bij mij vooral een goed gevoel, 2019 bracht waarop ik hoopte. Zeker voor de woonbranche", schrijft hij in column voor INretail, een vereniging met een bestuur en ledenraad, die opkomt voor de belangen van non-food retailers.
Bert-Jan van der Stelt met collega Esther van Mersbergen van INretail op de 'Ledendag 20 jaar Concepts & Companies'.
"We kunnen terugkijken op een succesvol woonjaar, waarin de omzetten opnieuw flink stegen. Die trend zette zes jaar geleden al in. Zes jaar plussen op rij is bijzonder en zeker niet vanzelfsprekend. Het zou ook van arrogantie getuigen als we de credits hiervoor puur op eigen conto schrijven. De wind moet gunstig zijn en dat was het. Dankzij positieve aandacht voor wonen, bijvoorbeeld in de pers en in woon- en interieurprogramma’s werd de consument positief geprikkeld", weet Bert-Jan.
"Minstens zo belangrijk waren effecten van economische aard", gaat hij verder. "Baanzekerheid is goed, maar er is ook krapte op de woningmarkt, waardoor het voor veel mensen niet mogelijk is te verhuizen terwijl ze wel toe zijn aan een volgende stap in hun wooncarrière. Ze kozen voor alternatieven: er kwam een nieuwe keuken of badkamer, ze veroorloofden zich die mooie houten vloer die ze eigenlijk voor het nieuwe huis bedachten. Of schaften meubels en woondesign aan waarmee ze een totaal nieuwe sfeer creëerden. De trend leverde zelfs een nominatie tot woord van het jaar op: verthuizen."
Naar de mening van Bert-Jan speelden woonondernemers op alle behoefte en sentimenten perfect in. "En daar mogen we trots op zijn. We moeten er niet in gaan hangen. Dit is ook het moment om eens kritisch naar jezelf te kijken. Hoe staat je bedrijf ervoor, heb je de juiste keuzes gemaakt? Hoe deed je het zelf in je rol als ondernemer richting je medewerkers en je klanten, kreeg iedereen de aandacht die hij/zij verdiende? En ligt er een goed plan voor de toekomst, juist omdat het zo goed gaat? Is dit het moment om door te pakken, omdat er nu ruimte is om echt te kiezen?"