De omzet van de detailhandel was in het derde kwartaal van 2019 3,7 procent hoger dan een jaar eerder. Het volume was 2,1 procent groter. Vooral internetverkopers en branches die verwant zijn aan de woningmarkt, zoals de meubel- en keukenbranche, trokken deze ontwikkeling. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe kwartaalcijfers.
De Montreal collectie van meubelfabrikant Theuns uit Essen.
De omzet van de detailhandel is al bijna 6 jaar elk kwartaal hoger dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De laatste daling ten opzichte van een jaar eerder dateert van het vierde kwartaal van 2013.
In de non-foodsector werd in het derde kwartaal van dit jaar 3,0 procent meer omgezet dan in dezelfde periode in 2018. Vooral meubelwinkels (+8,5 procent) en de keuken- en vloerenwinkels (+8,1 procent) zaten in de lift. Daarentegen was de omzetontwikkeling in het derde kwartaal bij de winkels in consumentenelektronica negatief: -2,1 procent.
Internetverkopen
In vergelijking met het derde kwartaal van 2018 namen de verkopen via internet sterker toe dan de winkelverkopen. De internetomzet was in het derde kwartaal 17,5 procent hoger. Bij de internetomzet kan onderscheid worden gemaakt tussen pure internetverkopers en multichannelers. Voor die laatste groep bedrijven is de verkoop via internet een nevenactiviteit, naast de fysieke verkoop in winkels. De internetomzet van de multichannelers was in het derde kwartaal 21,7 procent hoger dan een jaar eerder. Bij de pure internetverkopers (postorderbedrijven en webwinkels) was de omzet 14,9 procent hoger.
Ondernemersvertrouwen
Het vertrouwen van detailhandelaren was aan het begin van het vierde kwartaal ruim hoger dan begin derde kwartaal 2019. De vertrouwensindicator steeg in deze periode van 7,6 naar 12,9. De stijging wordt vooral veroorzaakt door verbeterde omzetverwachtingen. Aan het begin van derde kwartaal ging per saldo nog 3 procent van de detailhandelsondernemers uit van dalende omzetten, begin vierde kwartaal verwacht per saldo ruim 28 procent een omzetstijging.