Veel winkeliers zien het met gekromde tenen en argusogen aan. 'Klanten' die de zaak binnenstappen om een bepaald product te bekijken die ze vervolgens elders online kopen. In vakjargon heet dat showrooming.
Uit Brits onderzoek van vacaturezoeker RetailChoice blijkt dat het winkeliers jaarlijks miljarden euro’s kosten. Britse retailers schijnen er ieder jaar zo'n 21 miljard euro door mis te lopen.
Volgens RetailNews stelt het onderzoek dat een op de drie Britse consumenten een keer per maand aan showrooming doet. 'Voor een op de tien zou dat iedere week zijn. Per consument die aan showrooming deed, ging afgelopen jaar zo'n 547 euro omzet verloren. Producten als meubels, parfum en sieraden worden graag in een fysieke winkel gekocht, meldt het onderzoek, terwijl elektronicaproducten en huishoudelijke apparaten vaak online aangeschaft worden.'
Twee jaar geleden bleek uit een onderzoek in ons land dat de verwachte kostenbesparing de belangrijkste drijfveer van consumenten is om een product uiteindelijk online aan te schaffen. Volgens het onderzoek daalt de kans op showrooming aanzienlijk als er meer verkoopmedewerkers rondlopen.
Bron: Retail Trends