Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Blog van Indra Stas, oprichtster Stas Home Déco:

‘Of ik even kan starten?’

Indra Stas (41) is eigenaar van Stas Home Déco, het Home & Lifestyle sales agency in de Benelux voor meerdere merken en woont als Belgische in Nederland. Ze schrijft over wat haar opvalt in het interieurnieuws of wat ze meemaakt als jonge ondernemer in de interieurwereld.

Als de telefoon gaat, krijg ik Sophie aan de lijn. Een jonge dame die samen met haar vriendin een mooie lijn van 5 producten heeft gecreëerd. Deze hebben ze op een beurs getoond aan het zakelijke publiek. Tijdens die beurs, kwamen ze er snel achter dat het verkopen toch niet voor hen was. Ze zag zich geen koude acquisitie doen en de klanten opvolgen. De tip die ze van overal kreeg, was het inschakelen van een handelsagent.

En dus, daar was ze aan de telefoon! Of ze stalen naar me kon opsturen, zodat ik voor haar de producten kan verkopen.

Euh… slaan we niet wat over?
Ontwerpers, ze zijn er in alle kleuren, geuren en maten. Sommige mensen denken ineens groot en zetten van a tot z een merk op. Andere mensen denken alleen binnen hun eigen werkkamer waar ze met de hand hun items creëren. Hun grote kracht is het ontwikkelen en creëren van artikelen. Hun zorg is, hoe ga ik dit aan de man brengen. En af en toe heb je ook mensen die al over dit idee hebben gedacht, maar dan alleen in hun eigen werkkamer.

Sophie wou graag dat ik enkele maanden ging verkopen voor haar. Als ik dan genoeg orders heb, zou ze de producten bestellen. Daar moeten we dan 4 maanden op wachten om ze te kunnen uitleveren. Ondertussen creëert Sophie een nieuwe lijn, die we dan daarna weer kunnen verkopen.

Wat missen we toch?
Wat Sophie niet had meegenomen was dat de wereld tegenwoordig wat sneller draait. Dat klanten geen 4 tot 6 of zelfs 7 maanden op producten willen wachten. Dat haar agent ook graag zelf betaald wilt worden voor haar tijd en vooral dat je moet kunnen bouwen met een merk, want klanten willen binding en willen niet voor een one shot gaan.

Maar ik begreep Sophie ook wel. Ze steekt hier al haar spaarcenten in en wilt het liefst geen al te groot risico lopen. Ze roept eigenlijk heel hard dat ze iemand met ervaring wilt, die haar gaat begeleiden. Er komen gewoon zoveel aspecten kijken bij het in de markt zetten van een nieuw merk dat veel jonge ontwerpers daar niet bij stil staan. En daar moeten ze ook niet bij stil staan.

Toch even polsen
Als ik haar vraag naar zaken als een catalogus en samples, valt het even stil. Dat is best een investering. Dus ik duw nog even verder, hoe gaat ze mij betalen in die eerste maanden? Haar antwoord is een beetje standaard: jullie verdienen toch met percentages? Aha, Sophie ziet mij dus een beetje als haar investeerder! Immers ik mag enkele maanden van mijn tijd investeren, mijn kennis investeren en mijn netwerk investeren.

Het is tijd voor stap 1
Advies. Een goed gesprek met een bak koffie en een eerste dosis goed advies richting Sophie. Want zij heeft de passie en die mag zeker niet verloren gaan als ze er straks achter komt dat het toch echt anders moet. Misschien is dat duwtje in de rug net wat ze nodig heeft om de juiste richting op te gaan met haar creaties en haar nieuwe merk.

En dan weet ik zeker dat ze geen stap overslaat…