Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

'Woonwinkels hebben weinig last van onstuimige groei aantal webshops'

Het aantal pure webwinkels in huis- en tuinartikelen kent een onstuimige groei. De afgelopen vijf jaar (2014-2018) is het aantal webwinkels in huis- en tuinartikelen met ruim 41 procent toegenomen volgens cijfers van het CBS. En alleen al in de eerste helft van 2019 is het aantal pure online spelers met 9,3 procent toegenomen tot 6.650 bedrijven, zo heeft Marktdata.nl berekend.

FOTO HAANS LIFESTYLE / PASSE PARTOUT

Over de afgelopen jaren laat zowel het aantal bedrijven als het aantal vestigingen een structurele groei zien. Het aantal bedrijven met als hoofdactiviteit “webwinkel in huis- en tuinartikelen” is de afgelopen vijf jaar met ruim 41 procent toegenomen van 4.310 in het jaar 2014 tot 6.085 in het eerste kwartaal van 2019. Het aantal vestigingen is in dezelfde periode ook toegenomen met 41 procent, van 4.360 in het jaar 2014 tot 6.160 in het eerste kwartaal van 2019. In het lopende jaar 2019 zien we een versterkte groei van het aantal bedrijven en vestigingen.

In 2013 daalde het aantal bedrijven en vestigingen nog met een fractie ten opzichte van het voorgaande jaar. In het jaar 2014 nam het aantal bedrijven en vestigingen met bijna 9 procent toe. Dit jaar zal dat groeipercentage aanzienlijk hoger uitvallen omdat in het eerste halfjaar al een groei van ruim 9 procent is gerealiseerd.

Vooralsnog lijken fysieke woonwinkels weinig last te hebben van deze onstuimige groei van het aantal webwinkels in de woonbranche omdat het de omzet in de woonbranche voor de wind gaat. De detailhandel heeft in augustus 3 procent meer omgezet dan in augustus 2018, aldus het CBS. De omzet van de winkels in non-food groeide in augustus met 2 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 0,5 procent lager dan een jaar eerder. Voor de derde maand op rij noteerden de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren en de winkels in meubels en woninginrichting de grootste omzetstijging. De online retail-omzet was in augustus 13,9 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels hebben 10,5 procent meer omgezet. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 19,5 procent. De vraag is hoe de lange termijn ontwikkeling zal zijn van pure online players ten opzichte van de fysieke winkels en omnichannel retail.

Voor meer informatie:
Van Es Marketing Services - Marktdata.nl
Willem de Clercqstraat 53
7604 AR  Almelo
T: 0546 45 66 62
info@marktdata.nl
www.marktdata.nl

Publicatiedatum: