De Belgische econoom Geert Noels ziet niets in snelle groei in retailland. Het mag allemaal wel een tandje minder, vindt hij. "Want groei werkt op een zeker moment zelfvernietigend", zegt hij in het novembernummer van RetailTrends.
Econoom Geert Noels. FOTO STEN TRELAND/ BRON WIKIPEDIA
Noels ziet bedrijven steeds groter en machtiger worden. Dat betekent volgens hem de doodsteek voor gezonde concurrentie. Hij hekelt daarbij het Zweedse woonwarenhuis IKEA, dat volgens hem net als Decathlon de branche op zijn kop heeft gezet. In tegenstelling tot de sportwinkelketen, die volgens Noels veel sporten heeft gedemocratiseerd, ziet hij bij IKEA geen positieve impact op de maatschappij. "Ze doen veel moeite om zichzelf als duurzaam te verkopen, maar dat zie ik niet zo. IKEA staat voor mij symbool voor de wegwerpcultuur. Een oude Vlaamse uitdrukking is 'de meubels redden'. Nu zijn meubels wel het laatste wat je zou redden, want die zijn niets meer waard."
Lees hier het artikel in RetailTrends.