Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Econoom Geert Noels veegt vloer aan met IKEA

De Belgische econoom Geert Noels ziet niets in snelle groei in retailland. Het mag allemaal wel een tandje minder, vindt hij. "Want groei werkt op een zeker moment zelfvernietigend", zegt hij in het novembernummer van RetailTrends.

Econoom Geert Noels. FOTO STEN TRELAND/ BRON WIKIPEDIA

Noels ziet bedrijven steeds groter en machtiger worden. Dat betekent volgens hem de doodsteek voor gezonde concurrentie. Hij hekelt daarbij het Zweedse woonwarenhuis IKEA, dat volgens hem net als Decathlon de branche op zijn kop heeft gezet. In tegenstelling tot de sportwinkelketen, die volgens Noels veel sporten heeft gedemocratiseerd, ziet hij bij IKEA geen positieve impact op de maatschappij. "Ze doen veel moeite om zichzelf als duurzaam te verkopen, maar dat zie ik niet zo. IKEA staat voor mij symbool voor de wegwerpcultuur. Een oude Vlaamse uitdrukking is 'de meubels redden'. Nu zijn meubels wel het laatste wat je zou redden, want die zijn niets meer waard."

Lees hier het artikel in RetailTrends.

Publicatiedatum: