"Onze wereld is in hoge mate digitaal geworden", begint Lieven Van den Heede, general manager van Meubelbeurs Brussel, die een voorbeschouwing geeft op de komende editie. "We laten ons inspireren en shoppen steeds meer op internet. Het einde van de vakbeurs werd al meermaals aangekondigd. Toch heeft een vakbeurs nog zin. Het is hét moment voor de meubelhandel om de nieuwste collecties voor het komende meubeljaar allemaal samen op één plek te zien en te vergelijken, langs te gaan bij vaste leveranciers en ontdekkingen te doen bij nieuwe. "
"Voor de fabrikanten is directe feedback krijgen van aankopers niet te vervangen door digitale communicatie", vervolgt Lieven. "Zij kunnen zo nodig hun nieuwste ontwerp nog wat bijsturen voor het wordt gefabriceerd. Voor zowel bezoekers als exposanten is het direct menselijk contact, een sector die samenkomt voor een jaarlijkse ontmoeting erg belangrijk. Die ontmoetingen faciliteren en de bezoeker inspireren, dat is nog altijd de voornaamste functie van een vakbeurs."
Lieven vervolgt: "Een relevant commercieel aanbod in een aangename omgeving, dat is al jaren het handelsmerk van de Meubelbeurs Brussel. Laten we met het eerste beginnen. Om als aankoper efficiënt de beurs met zo’n 300 exposanten verdeeld over zeven hallen te bezoeken zijn er verschillende opties.
Ten eerste is de Meubelbeurs ingedeeld in verschillende segmenten, volgens de stijl die de fabrikanten aanbieden. Ben je op zoek naar hedendaags modern meubilair? Dan is City in hallen 3, 4 en 5 waar je je bezoek begint. De fine fleur van de Belgische meubelindustrie toont zich trots in de imposante hall 5, sterke internationale fabrikanten vind je in hallen 3 en 4.
Mag het nog iets strakker? Dan ontdek je in hall 3 betaalbaar design in Square. Of is de landelijke of industriële sfeer meer je ding? Dan vind je zeker wat je zoekt in Fusion, in hall 8.
In Holland à la Carte in de Patio komen beide stijlen samen. De rode draad is hier het Nederlands fabricaat. Voor slaapspecialisten is het makkelijk: Brussels by Night in hall 6 groepeert Belgische en buitenlandse fabrikanten van zowel technische vernieuwingen als sfeervolle slaapconcepten. Of op zoek naar prijsbewust meubilair? Sla dan zeker Mozaïek in hall 9 niet over."
"De trendpassages werden vorig jaar in een fris nieuw concept gestoken. Zoals elk jaar ontwikkelde Art Director Siegrid Demyttenaere opnieuw drie thema’s rond de centrale vraag: “Hoe gaat het met je?”. Kernbegrippen zijn harmonie, lichamelijk en geestelijk welzijn, emotioneel geraakt worden, spiritualiteit als tegenhanger van technologie. De jonge generatie bruist van energie. Zij willen oplossingen creëren die harmoniëren met je innerlijke zelf. Elk thema wordt samengevat in een personage: de Essentialist, de Spiritualist en de Energiekeling. In de trendpassages op de beurs zelf worden ze geïllustreerd met een selectie uit het aanbod van de exposanten. Ze bieden soms een nieuwe kijk op een fabrikant, of tonen je de weg naar een exposant die je voordien niet kende. De presentatie kan ook ideeën geven om je winkel op een originele manier te decoreren", vervolgt Lieven.
Een terugblik op Meubelbeurs Brussel 2018.
Op dinsdagavond 5 november zullen de jaarlijkse Balthazars worden uitgereikt tijdens een feestelijke ceremonie. Deze award telt vier categorieën, waarmee de jury een bijzondere innovatie, een origineel ontwerp of een sfeervolle collectie in de bloemetjes zet. De winnaar gaat naar huis met een oorkonde en de Balthazar: een reuzenfles champagne van maar liefst 12 liter.
Meubelbeurs Brussel vindt plaats van 3 tot en met 6 november van 9 tot 19 uur (op woensdag tot 18 uur).
Meer informatie:
Meubelbeurs Brussel
www.meubelbeurs.be