Wat zoeken we in een meubel: design of functionaliteit? Moet een interieur ordelijk zijn of niet per se? Geven we ons interieur regelmatig een boost of niet? De woon- en interieurbeurs COCOON kijkt binnen in het interieur van de Belg. En wat blijkt? Interieur blijft de Belgen fascineren, is in constante evolutie én onthult de persoonlijkheid van de bewoner.
Naar jaarlijkse gewoonte polst COCOON naar de kijk van de Belg op zijn interieur en decoratie. 1.000 Belgen vulden de online enquête in. Hieruit komen een aantal interessante trends naar voren.
Meubels met een hoek af: Wabi-Sabi in ons interieur
Volgens de Belg wint de praktische kant het duidelijk van de esthetische. Alvorens een meubel aan te schaffen, moet het voor 70% van de Belgen functioneel zijn. Daarenboven is twee op drie akkoord dat er niet te veel spullen mogen rondslingeren. Functionaliteit en orde sluiten trouwens perfect aan bij Wabi-Sabi, het hoofdthema van COCOON dit jaar. Wabi-Sabi is een esthetische en spirituele filosofie uit Japan die meent dat men perfectie kan vinden in zaken die net imperfect zijn. Het combineert de twee tendensen Wabi en Sabi die respectievelijk staan voor eenvoud en het nostalgisch besef dat alles vergankelijk is. Qua decoratie betekent dit: natuurlijke, rauwe materialen, lichte kleuren en unieke meubels met letterlijk een hoek af. Dat heeft de Belg blijkbaar ook graag. Zo ziet iets meer dan de helft van hen er geen graten in om het interieur van tweedehands meubels te voorzien. Ook dit wijst op een Wabi-Sabi mind-set.
"De opmars van tweedehands en ook de interesse in unieke spullen is ons niet ontgaan en we spelen in op deze opkomende trend. Daarom vormen handgemaakte stukken een belangrijk onderdeel van onze beurs. De bezoeker ontdekt deze in onze Shopping Zone tijdens deze 30e editie van COCOON", verklaart Marie Franck, Marketing Team Leader van FISA.
Je woont hoe je bent
Maar liefst 70% van de ondervraagden is ervan overtuigd dat je interieur je persoonlijkheid weergeeft. De meeste Belgen drukken dan ook hun eigen stempel op hun interieur. Dit kan gaan van het gebruik van favoriete kleuren tot het plaatsen van familie- of vriendenfoto’s en reissouvenirs.
Marie Franck benadrukt: "Het is een algemeen gegeven, maar het wordt nog maar eens bevestigd via de enquête: interieur is iets persoonlijks en blijft een topprioriteit voor iedereen."
Iets meer dan de helft van de Belgen is graag bezig met de inrichting van zijn of haar interieur. Zo goed als alle Belgen kopen dan ook regelmatig nieuwe interieurspullen. Toch blijft 25%, en dan vooral, jongeren en vrouwen, op hun honger zitten en missen net dat tikkeltje meer in hun interieur. Dankzij het partnerschap tussen COCOON en vtwonen zullen zij terecht kunnen in het inspiratiehuis van vtwonen van wel 300m2 groot om verschillende stijlen en trends te ontdekken.
Generatiekloof zichtbaar in interieur
De interieursmaak van een jongere verschilt duidelijk met die van zijn of haar grootouders. Daar waar 55-plussers eerder geneigd zijn om in een klassiek interieur te leven is dat bij de jongere generatie (34 jaar of jonger) minder het geval zijn. Neem nu behangpapier. Hoe ouder de ondervraagde, hoe vaker we dit zien terugkomen in zijn woning. Jongeren daarentegen nemen eerder een borstel met verf in de hand.
Ondanks deze verschillen tussen hecht zowel jong als oud veel belang aan het interieur. Maar de handen uit de mouwen steken en actief meubels in elkaar timmeren is nog iets anders. De DIY-mindset ligt de Belg alvast minder. Maar ook hier geldt: hoe jonger, hoe actiever.
Cocoon vindt plaats in samenwerking met vtwonen in Paleis 4 en 8 van Brussels Expo van vrijdag 15 tot maandag 18 november.
Vrijdag 15/11: van 11u00 tot 22u00 (nocturne)
Vanaf zaterdag 16/11 tot en met maandag 18/11: van 11u00 tot 18u00
Meer informatie: www.cocoon.be