Uit de laatste retailprijsindex van het onderzoeksbureau Nielsen en het British Retail Consortium blijkt dat de trend voor lage prijzen bij retailers aan blijft houden. In augustus daalden de prijzen met 0,4%. Eerder daalden in juli de prijzen met 0,1%. De reden voor de lage prijzen is de felle concurrentie binnen de retailsector en de teruggelopen uitgaves van consumenten.
De prijzen van non-food-producten daalden in augustus met 1,5%. Dit is de sterkste daling sinds juni 2018. Retailers zoeken hun toevlucht tot kortingsacties om consumenten aan te trekken. Winkels in de doe-het-zelf-, meubel- en elektronica-categorieën hanteerden de laagste prijzen sinds augustus 2015.
“De teruggelopen uitgaves van consumenten en de felle concurrentie hebben de prijzen laag gehouden in het Verenigd Koninkrijk. Een no-deal-brexit zou daarentegen een einde aan deze trend kunnen maken, omdat hierdoor de kosten van de import toe zouden kunnen nemen”, aldus Helen Dickinson, CEO van het British Retail Consortium. “Het ligt in het belang van zowel consumenten als retailers dat de overheid zich meer inspant om tot een werkbare overeenkomst met de EU te komen, zodat het no-deal-scenario kan worden vermeden.”
Volgens Mike Watkins van Nielsen is augustus vaak een zware maand voor retailers. “Dit jaar werd deze periode verder bemoeilijkt door het ongewone weer aan het begin van de maand. Ook zagen we hoe veel supermarkten opnieuw kortingsbonnen introduceerden om zo meer omzet te genereren. Een aantal non-food-retailers maakten om diezelfde reden gebruik van kortingsacties aan het einde van het seizoen”, aldus Watkins.
Bron: KBBDaily.com