Liever een royale douche, dan een duurzame douche. Bij de aankoop van een badkamer of badkamerproducten is de mate van comfort doorslaggevender (57%) dan duurzaamheid (43%).
Dat blijkt uit het onderzoek Spetterend Sanitair 2025 dat USP Marketing Consultancy uitvoerde voor de Stichting Verwarming en Sanitair en waarover Installatie.nl bericht. Deze stichting, een promotievehikel van sanitair- verwarmingsfabrikanten en de groothandel, stopt er mee. Het onderzoek naar de toekomst van de sanitairbranche als ‘afscheidscadeau’. Het onderzoek wordt 29 oktober gepresenteerd op het gelijknamige congres.
Trends in badkamers
Consumenten is gevraagd hoe belangrijk zij het vinden dat sanitairfabrikanten bij hun producten aangeven hoe duurzaam hun producten zijn. Slechts een op de tien consumenten zegt dit niet belangrijk te vinden, terwijl 58% dit wel belangrijk tot zeer belangrijk vindt, meldt Installatie.nl. Toch is de mate van comfort doorslaggevender dan de mate van duurzaamheid bij de aankoop van een badkamer of badkamerproducten. Voor 57% van de consumenten is comfort de doorslaggevende factor bij de aankoop, terwijl 43% dan kiest voor duurzaamheid. In het onderzoek komen ook andere trends in badkamerland aan bod, zoals de energietransitie, digitalisering, innovaties bij montage en de wensen en behoeftes van 50-plussers
Lees het complete artikel hier.