Het Italiaanse meubelmerk Natuzzi heeft onlangs aangegeven zijn bedrijfsmodel aan te willen passen in verband met de handelsoorlog tussen de VS en China. Het bedrijf meldt dat maatregelen nodig zijn in reactie op de hogere belastingheffingen die de VS nu hanteert met betrekking tot in China geproduceerde goederen.
In grove lijnen komt er het op neer dat distributie onder het merk Natuzzi breder wordt ingezet. Zo worden retailactiviteiten in belangrijke regio's in de wereld uitgebreid. De huidige leveringsketen wordt net als andere onderdelen van de bedrijfsvoering gestroomlijnd. In het algemeen wil Natuzzi zich aanpassen op de veranderende vraag op de markt. Concrete details over de nieuwe plannen worden in de loop van september verwacht.
Natuzzi heeft aangegeven waarschijnlijk de volgende initiatieven in te zetten: vaste activa die van minder belang zijn worden verkocht om zo de retailactiviteiten beter te kunnen ondersteunen. De manier waarop de meubelen worden gefabriceerd wordt herzien. Financiële ondersteuning van Invitalia wordt gebruikt voor projecten voor innovatie en de training van personeel. Tenslotte wordt er gekeken naar mogelijkheden voor samenwerking in het buitenland.
“In het ondernemingsplan dat we in september zullen presenteren zullen we een aantal maatregelen opnemen met betrekking tot de uitbreiding van onze D2C-activiteiten en het herzien van onze waardeketen”, aldus CEO Pasquale Natuzzi. “Naast de verkoop van vaste activa kijken we naar onze fabricageprocessen in Europa, China en Brazilië. We verminderen de capaciteit die we niet nodig hebben en zoeken naar alternatieve manieren voor het vervaardigen van onze meubelen,” meldt het Furniture News.