Will Higham in zomernummer RetailTrends:

'Retailers moeten consument de controle teruggeven'

Het is niet langer de verkoper die bepaalt wat de shopper moet doen. De hedendaagse en toekomstige consument wil dat steeds vaker zelf bepalen, zegt futurist Will Higham in het zomernummer van RetailTrends. "Mensen vertrouwen er niet meer op dat een ander wel weet wat het beste is voor hen."

Sonos en Casper.com zijn volgens Higham (zie foto) voorbeelden van retailers die aan de behoeften van de moderne consument voldoen. Zo splitst de speakerverkoper zijn winkels op in minihuiskamers, waar de consument zelf kan horen hoe de geluidsinstallaties klinken in een huiselijke omgeving. Matrassenspecialist Casper.com verkoopt weliswaar alleen via internet, maar heeft nu ook een ruimte waar de klant kan blijven slapen als hij dat wil. "Dan kan hij zijn nieuwe matras zelf testen voordat hij over de aanschaf beslist, je geeft hem controle", vertelt hij de redactie van RetailTrends.

IKEA is een ander voorbeeld dat Higham aanhaalt. Tot voor kort hadden klanten van de meubelketen geen andere keuze dan hun meubels zelf in elkaar te zetten, maar dat is veranderd. De retailer heeft TaskRabbit overgenomen, een bedrijf dat iemand mee stuurt om de meubels in elkaar te zetten, mocht de consument daar behoefte aan hebben. "De klant heeft nu dus de keuze", aldus Higham. "Als hij zijn leven gemakkelijker wil maken door niet zelf te hoeven sleutelen, dan kan hij daar tegen wat extra betaling voor kiezen."

Lees het complete artikel hier.


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© Wonen360.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven