De fysieke winkel blijft voorlopig nog het belangrijkste afzetkanaal voor producten in de badkamersmarkt. Dat blijkt uit het meest recente consumentenonderzoek uitgevoerd door Qudata.
Het aandeel van webwinkels steeg van 7 naar 15%, maar is nog steeds 'slechts' een kwart van wat de bricks voor zijn rekening namen. Hier daalde het marktaandeel van 80% naar 68%. Verkopen rechtstreeks van fabrikanten of leveranciers bleef met slechts 5% ongeveer gelijk.
Verreweg de belangrijkste verkoper van badkamers en -producten is Ikea. Al jaren ligt het marktaandeel in hoeveelheid op bijna 22%. Het bedrijf wordt op de voet gevolgd door de grote bouwmarkten in ons land. Ongeveer een derde van het assortiment wordt verkocht via de speciaalzaken.
Het Qudata-onderzoek naar de badkamermarkt is gehouden in mei 2019 onder 3.400 huishoudens waarvan ruim 1.000 de vragen beantwoordden. Het rapport brengt de complete customer journey in kaart.
Bent u geïnteresseerd in dit rapport, vraag dan hier de factsheet aan.