De hotelmarkt in Nederland is booming. Na Amsterdam zijn ook steden als Utrecht, Rotterdam en Den Haag sterk in opkomst. De aanhoudende personalisatietrend en de belevingseconomie beginnen ook hier door te dringen tot de hotelwereld. Dit vraagt van hoteleigenaars en interieurontwerpers een andere manier van inrichten. Tijd om een aantal belangrijke designtrends voor hotels op een rijtje te zetten.
1. Persoonlijke totaalbeleving
De gast van vandaag de dag heeft hoge verwachtingen van zijn verblijf; een unieke beleving afgestemd op persoonlijke behoeften is de norm. Gastvrijheid is belangrijker dan ooit. Ook tijdens het Hospitality Event, dat LEOXX onlangs samen met Häfele en Goelst in het Inspirium in Breda hield, stond dit thema centraal. “Het gaat om het creëren van een totaalbeleving, van de entree tot op de hotelkamer. Een goede eerste indruk begint al bij aankomst op de parkeerplek.''
2. Onderscheidend Interieurontwerp
Door de opkomst van luxe boutiquehotels en hippe hotelbars zien we ook bij de grotere hotelketens een omslag naar een meer gedurfd interieurontwerp. Een eclectische stijl met opvallende prints en veel kleur komt steeds vaker voorbij. Hier ligt voor hoteliers een grote kans om zich te onderscheiden en een unieke sfeer en beleving te creëren. Customized printen biedt op dit gebied oneindig veel mogelijkheden; van de wand tot de vloer en van de meubels tot aan de gordijnen, ieder denkbaar ontwerp kan tegenwoordig op een breed scala aan interieurmaterialen gedrukt worden.
3. Duurzaamheid
Duurzaamheid is een trend die niet meer weg te denken is en steeds grotere vormen begint aan te nemen. Inkoop van duurzame materialen voor de inrichting, schone lucht en een gezond binnenklimaat zijn belangrijke thema’s. Daarnaast zijn er steeds meer hotels die de lokale cultuur integreren in hun concept.
4. Evolutie van de hotellobby
De tijd dat hotelgasten zich voornamelijk terugtrekken op hun hotelkamer om te werken of te ontspannen is allang geweest. Door de opkomst van nieuwe technologieën waardoor we altijd en overal kunnen werken en de behoefte om te socializen, heeft de hotellobby zich de afgelopen jaren getransformeerd van een standaard ontvangst- en wachtruimte tot een sociale ruimte en co-working space. Informele werk- en zitplekken met voldoende stopcontacten en een snelle wifi-verbinding zijn essentieel. Ook is een sfeervolle hotelbar waar je even bij kunt praten onder het genot van een hapje en een drankje tegenwoordig onmisbaar. De nieuwe hotellobby wordt steeds meer gezien als een verlengstuk van de huiskamer waar samenkomen en ontmoeten centraal staan.
5. Indoor meets outdoor
Ook in de hotelomgeving worden binnen en buiten steeds meer met elkaar verweven. We zien bijvoorbeeld veel groen en planten, botanische motieven en dierenprints en vloeren met houtpatronen of andere natuurdessins. In sommige lobby’s worden zelfs complete waterpartijen gerealiseerd.
Oplossingen
LEOXX biedt op meerdere vlakken mogelijkheden voor het ontwerpen van onderscheidende en multifunctionele hotelinterieurs. Met Prints van Oranje bieden ze tal van opties voor het persoonlijk bedrukken van tapijt en vinyl, behang, gordijnen, meubelstoffen en akoestische panelen.
Meer informatie:
Leoxx - Prints van Oranje
info@leoxx.nl
www.leoxx.nl