Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Directeur Rens Haans is de derde generatie binnen Haans Lifestyle:

"We willen een nóg steviger merk in de woon- en interieurbranche worden"

Opa Haans begon 51 jaar geleden met de verkoop van rieten mandjes. Dat deed hij met veel succes. In de jaren 70 trad vader Haans in zijn voetsporen. Die ging met mandjes op de fiets alle huishoudwinkels af. Al snel ging hij door het leven als Jantje Mandje. In '79 bezocht hij voor de eerste keer China. Daar ging een wereld voor hem open. Met containers vol massaproducten ging hij huiswaarts. In die periode maakte Haans Lifestyle dan ook een forse groei door. Anno 2019 vaart zoon Rens (37), die in 2006 de gelederen kwam versterken, een andere koers. Hij kiest voor kleinschaligheid. Vooral voor met de hand gemaakte producten. "Het ontwikkelen van producten spreekt me dan ook erg aan", vertelt de Tilburger aan de toog van het café in het bedrijf First Impression, dat gerund wordt door zijn (enige) broer Ron en waar Rens kantoorruimte huurt. In De Woonindustrie heeft Haans Lifestyle nog een showroom.

Directeur Rens Haans met zijn partner Sandy van Wel (rechts) en Saskia Lazeroms.

Eind dit jaar vertrekt het kantoor van Haans overigens uit het pand van First Impression, dat vanwege groei de ruimte zelf nodig heeft. Ook Haans Lifestyle groeit. Dat komt mede door de samenwerking die met Passe Partout is aangegaan. "We zitten in De Woonindustrie tegenover elkaar. Heel veel van de producten die ik verkoop staan bij de meubelen van Passe Partout. Ook aan zijn huisshows neem ik deel. Op die manier versterken we elkaar", legt Rens uit.

Haans Lifestyle ontwerpt en importeert exclusieve woonaccessoires voor binnen en buiten, bestemd voor zowel de particuliere als zakelijke markt. Het gaat hierbij om decoratieve producten als verlichting, kussens, zuilen, textiel etc. Alle handgemaakt in Azië, Oost-Europa en zelfs Nederland. "Je ziet de productie wel steeds meer naar ons land en de rest van Europa verschuiven. China wordt te duur, de levertijden zijn te lang, de kwaliteit is vaak niet goed genoeg en steeds meer fabrieken moeten er vanwege het milieu de deuren sluiten."
Ook werkt Haans als branddistributeur voor verschillende merken. "We waren ooit een heel groot bedrijf, maar doordat veel bedrijven zelf gingen importeren, hebben we onze focus verlegd naar handgemaakte, traditionele designproducten. Inmiddels zijn we volledig getransformeerd naar een toekomstbestendig bedrijf. Daarvoor moet je jezelf telkens opnieuw uitvinden, want alleen dan kun je verder. Om je een beeld te geven: vroeger hadden we 12.000 massaproducten, nu 800 exclusieve, met de hand gemaakte werken. Daar ligt mijn hart."

Drie jaar geleden ging hij een spontane samenwerking aan met Passe Partout. "We bleken al snel heel goed bij elkaar te passen. Het is in ieder geval positief geweest voor de verdere ontwikkeling van mijn bedrijf. We hebben daardoor binnen de meubelbranche een nieuwe klantenkring kunnen opbouwen. Proberen het ook steeds beter te doen. Uiteindelijk draait alles om klantbeleving. De meubelen van Passe Partout en onze producten geven een mooi totaalplaatje. De consument reageert er erg positief op."

Zowel Passe Partout als Haans Lifestyle zien hun omzetten flink toenemen. "Er is echt sprake van een win-winsituatie", aldus Rens, die drie jaar geleden de zaak definitief overnam van zijn vader (68), die hem nog wel met raad en daad bijstaat.
Binnen Haans Lifestyle verzorgt zijn partner Sandy van Wel sinds een paar weken een stukje marketing en verkoop. Saskia Lazeroms doet de verkoop in België, Frankrijk en Duitsland. Margriet Brekelmans zit als manusje-van-alles op de binnendienst en Jolien van den Meijdenberg houdt zich o.a. bezig met productontwikkeling en marketing. "De rest, zoals de logistiek en boekhouding, besteden we uit. We hebben ook nog verschillende agenten die onze producten aan de man brengen."

"Waar ik over tien jaar met mijn bedrijf wil staan? Dat is een goeie vraag. Gezien de snelheid waarmee de markt zich beweegt, is daar moeilijk antwoord op te geven. Omdat we heel flexibel zijn, kunnen we gelukkig makkelijk meebewegen. Dat in ieder geval. Daarnaast hebben we als doel om een nóg steviger merk in de woon- en interieurbranche te worden met een goed dealernetwerk dat met evenveel liefde de producten van Haans Lifestyle verkoopt zoals wij dat doen. Ik ga altijd voor langdurige relatie, ben ook een echt mensenmens."

Meer informatie:
HAANS Lifestyle 

Maidstone 24 
5026 SK Tilburg 
+31 13 594 7947 
[email protected]
www.haans.com