Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Installatie van glas door New Yorkse industrieel ontwerpster

Glazen bollen zweven in de lucht

De New Yorkse industrieel ontwerper Lindsey Adelman heeft een installatie van glas gecreëerd, die voor het eerst te zien was tijdens het evenement Design Miami/Basel voor moderne kunst in Zwitserland. Paradise City is een aantal glazen objecten dat in een metalen frame hangt. Het frame bestaat uit dunne staven, zodat het tegen een zwarte achtergrond net lijkt alsof de verschillende soorten glazen bollen in de lucht zweven. Het glaswerk rust op kleine plateaus die in het frame zijn verwerkt.

Volgens Adelman is Paradise City bewust zo ontworpen alsof het glas elk moment op de grond lijkt te kunnen vallen. “Er is tegelijkertijd iets heel erg mis mee, maar ook iets ontzettend moois aan”, legt Adelman uit. “Het zorgt voor een grote hoeveelheid visuele spanning, zoals bij bouwsteigers. De installatie is erg kwetsbaar en fragiel, maar tegelijkertijd ook sterk, voluptueus en min of meer stralend.”

De verschillende glazen bollen zijn doorboord door spijkers, zodat ze op hun plek worden gehouden. De bollen hebben verschillende vormen en maten voor contrast. Sommige delen van het glaswerk hebben lange pieken om een gevoel van scherpte te uiten. “Het geeft zoiets als een gevoel als feministische agressie. Het is voor mij zoiets als bij een egel, pure zelfbescherming. Het drukt meer iets uit alsof je je verdediging opzet.”

Andere glazen delen van de installatie hebben juist zachte curves of details die doen denken aan Art Nouveau, zoals geribbelde patronen. “Ik wilde met de beeldtaal spelen”, zegt Adelman, die in 2006 afstudeerde aan de Rhode Island School of Design. “Het is klassiek elegantie, maar dan in elkaar geslagen waardoor het wat lomper en minder kostbaar wordt.”

Lindsey Adelman, geboren in 1968 in New York, vestigde haar ontwerpstudio in 2006 na haar studie aan de Rhode Island School of Design.

Bron: Dezeen

Publicatiedatum: