De Nederlandse winkelmarkt bevindt zich op een kantelpunt en zal de komende jaren grote veranderingen zien. In een vrijdag verschenen rapport brengt vastgoedadviseur CBRE alle belangrijke trends en factoren in kaart. Daarbij analyseerde zij de verwachte groei en afname van de behoefte aan winkelmeters - per stad, per regio en per sector - voor de komende vijf jaar.
FOTO BIKE TOURS HAARLEM
Naast e-commerce beïnvloeden demografische veranderingen - bevolkingsgroei- en afname, andere huishoudenssamenstelling en vergrijzing - het retaillandschap. Ook speelt de verandering in consumentenbestedingen - Nederlanders geven steeds meer uit aan diensten in plaats van aan goederen - een belangrijke rol.
De e-commerce bestedingen in Nederland zullen de komende jaren nog verder toenemen, maar CBRE verwacht ook een rem op de groei: het huidige model van online winkelen met gratis verzending en retournering is financieel onhoudbaar. De afhandelings- en leverkosten overstijgen de opbrengsten structureel, waardoor het overgrote deel van de e-commerce operaties op dit moment verlies lijdt. De kosten, nu veelal door aandeelhouders betaald in hun zoektocht naar marktaandeel, zullen vaker aan de consument doorberekend worden. Dit zal uiteindelijk zorgen voor een rem op de verdere groei.
Volgens CBRE is de groei van toerisme een van de belangrijkste drijvende krachten achter de bestedingen op de Nederlandse winkelmarkt. De komende jaren neemt het aantal toeristen in Nederland nog verder toe, en nemen daarmee ook een significant deel van de consumentenbestedingen voor hun rekening.
Behoefte winkelmeters
Een kwart van de winkelmeters zal per 2023 overbodig worden en getransformeerd moeten worden naar een andere functie. Dit blijkt uit een model dat CBRE ontwikkelde op basis van de belangrijke factoren in de markt, om zo voorspellingen te kunnen doen over de groei en afname van de behoefte aan winkelmeters - per stad, per regio en per sector - voor de komende vijf jaar.
Grote verschillen
De verwachte vraag naar winkelmeters per regio en sector verschilt sterk. Zo is er door toerisme en demografie in diverse steden nog groei van winkelmeters mogelijk in bepaalde branches. Volgens CBRE hebben van alle branches modewinkels het zonder twijfel het moeilijkst. In Nederland voorziet zij voor mode nulgroei aan winkelmeters als hoogst haalbare voor de branche. Ook vrijetijdszaken (elektronicazaken, winkels voor sport- en hobby-artikelen en speelgoedzaken) hebben het moeilijk. Er blijken echter nog enkele steden waar vrijetijdswinkels nog kunnen groeien.
Bron: www.cbre.nl