Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Stoel op basis van kunstmatige intelligentie

Philippe Starck heeft in samenwerking met de Italiaanse meubelfabrikant Kartell en 3D-softwarespecialisten van Autodesk een computerprogramma voor het creëren van een stoel ontwikkeld. Het programma is een sterk voorbeeld van hoe kunstmatige intelligentie kan helpen om het ontwerpen van meubelen te optimaliseren. De eerste stoel die door computerprogramma is ontwikkeld was te zien tijdens de Salone del Mobile, die in april in Milaan werd gehouden.

Volgens Starck was de ontwikkeling van het algoritme dat het programma aanstuurt te vergelijken met het voeren van een conversatie met een computer. De overkoepelende vraag die door Starck aan het programma werd gesteld was “hoe kan een comfortabele stoel worden gecreëerd met zo min mogelijk materiaal?” De kunstmatige intelligentie van het programma leerde vervolgens geleidelijk aan hoe deze stoel optimaal kon worden gecreëerd. Hoewel het programma verder niet is ontwikkeld aan de hand van voorbeelden van ontwerpen uit het verleden, heeft de stoel die het programma heeft gecreëerd iets weg van art nouveau.

Volgens Erica Nolan van het Amerikaanse online meubelplatform Blueport Commerce zorgt kunstmatige intelligentie ervoor dat trends sneller en nauwkeuriger kunnen worden voorspeld. Binnen retail worden algoritmes gebruikt om kosten te verminderen en de omzet te verbeteren. Statistieken op basis van de omzet in het verleden, de huidige trends en invloeden van het weer kan ervoor zorgen dat bedrijven alleen meubelen in hoeven te slaan waarvan men weet dat deze kunnen worden afgezet. Ook kan kunstmatige intelligentie de prijzen automatisch aanpassen, zodat verliezen worden geminimaliseerd en de omzet zo veel mogelijk wordt gestimuleerd.

Bron: Ambista

Publicatiedatum: