Richard van Wijngaarden, Manager Projecten van Laufen Benelux:

''Het is lastig om tussen de mainstream van merken meer bekendheid te genereren''

Al ruim 125 jaar produceert het Zwitserse sanitairmerk Laufen uit het oudste plastische materiaal innovatief sanitair in moderne fabrieken. Het bedrijf is altijd op zoek naar innovaties, die hun producten naar een nog hoger niveau kunnen tillen. Als premium brand onder paraplumerk Roca is Laufen een fabrikant die op internationaal niveau steeds meer bekendheid genereert.

Uniek
In Houten is de showroom gevestigd van Laufen Benelux. Specifiek uitgezochte producten van het merk zijn uitgestald voor de geïnteresseerde bezoeker c.q. klant. Richard van Wijngaarden, Manager Projecten van Laufen Benelux: ''Wat Laufen-producten uniek maakt, is de samenwerking met internationaal gerenommeerde designers, de vooruitstrevende innovaties en de intensieve manier van samenwerken in projecten."

Nog een aspect dat van Laufen een bijzonder sanitairmerk maakt is dat de toiletten volledig doorgeglazuurd zijn door een speciale productiemethode. Hierdoor is de kans op een verstopping veel minder groot, doordat de viezigheid zich niet opstapelt, maar doorgespoeld wordt.


Richard bij een bad van Laufen op de IMM in Keulen. 

Concurrentie
Bij vrijwel elk bedrijf of merk ligt concurrentie op de loer. Zo ook in de sanitairbranche. Laufen onderscheidt zijn hogere segmentproducten met een wat minder duur label genaamd Jika. Richard: ''Dit merk is een stuk goedkoper dan de andere Laufen-producten. Dat komt door de traditionele uitstraling. Wij werken bij Laufen voortdurend aan innovaties en ontwikkelingen en creëren bijvoorbeeld zelf nieuwe, zeer specifieke mallen. Dit kost ontzettend veel geld en tijd. Dit merk, Jika, behoudt de traditionele uitstraling waardoor de producten goedkoop aangeboden kunnen worden. De productie hiervan vindt plaats in Tsjechië. Overigens kunnen we ook zeer concurrerend zijn in projecten met de basis PRO-serie van Laufen", wil Richard nog gezegd hebben. 

Ondanks het bekende, grote moederbedrijf in Zwitserland zou Laufen meer naamsbekendheid mogen krijgen in Nederland, zo vindt hij. ''Het is lastig om tussen de mainstream van merken bekendheid te genereren. Daarnaast geven consumenten minder snel geld uit aan een badkamer dan bijvoorbeeld aan een keuken. Daar ligt vaak de prioriteit. Het is dus onze uitdaging mensen te overtuigen van het belang van een mooie design badkamer.''

Marktaandeel behouden
Richard benoemt dat Laufen Benelux het voornamelijk moet hebben van grootschalige projecten, zoals de luxere woningbouw, hotels en recreatiesector. Hierdoor wordt het marktaandeel behouden en uitgebreid en kan het sanitairmerk verder groeien in bekendheid en omzet. 
''We zijn in staat om zowel één als 500 woningen in te richten met onze sanitairproducten. Ook voor (grote) hotels draaien we onze hand niet om. We bieden complete inrichtingen aan, wat de groei van het marktaandeel van Laufen uiteraard ook bevordert.''

Innovaties
De douche-wc is sinds een aantal jaar nieuw op de markt bij Laufen. Hiervan zijn twee modellen: de Riva en Navia. De ene is net wat specifieker met bijvoorbeeld een ingebouwde geurafzuiging en afstandbediening dan de andere. ''Toch merken we dat deze manier van schoonmaken na een toiletbeurt nog moet integreren in de Nederlandse cultuur. Mensen vinden het vreemd, apart en soms vies. Terwijl in warme landen als Spanje en Italië de bidet en douche-wc's niet meer weg te denken zijn in badkamers."
Bij Laufen is de douchekop c.q. -sproeier, evenals alle andere techniek in de keramische toiletpot geïnstalleerd, wat uniek is en wederom een uitvinding van Laufen. Naast deze innovatieve functies is het design strak en minimalistisch.


Het douche-wc model Riva van Laufen.

Alle sanitairproducten van Laufen worden van keramiek gemaakt, dat veel duurzamer is dan bijvoorbeeld kunststof. Daarnaast is de Zwitserse A-merk fabrikant ook in staat maatwerk aan te bieden aan de architect. Met het unieke BESPOKE programma kan met SENTEC álles worden gemaakt, wat de architect kan ontwerpen. 

Trends
De badkamertrend van dit moment is het vrijstaande bad. Ook het minimalistische design is erg in trek. ''We zien nu ook weer meer de ronde vormen terugkomen en het wat traditionele design van vroeger,'' besluit Richard.
Marcel Wanders heeft dit ook onmiskenbaar verwoord in de 'New Classic' collectie die door Laufen tijdens de ISH 2019 is geïntroduceerd.  

Meer informatie:
Laufen
info.benelux@laufen.ch 
www.laufen.nl 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven