Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Iconische stoel B&B Italia viert 50-jarig jubileum

In september 1969 introduceerde het merk C&B de stoel Up5 tijdens de Milan Furniture Fair. C&B zou later overgaan in B&B Italia. De Up5-stoel van ontwerper Gaetano Pesce was vacuüm verpakt en kon zich zelf opblazen. Tijdens het evenement stonden honderden stoelen klaar, die tijdens een presentatie allemaal tegelijkertijd werden geactiveerd om tot hun volle formaat uit te groeien.

De Up5 zou later verder worden ontwikkeld tot de collectie Serie Up. Deze collectie bestond uit zes stoelen en bankstellen die allemaal waren gemaakt van polyurethaan dat vacuüm was gepompt. De techniek om op deze manier de stoelen te verpakken in de vorm van een tiende van het volledige formaat was ontwikkeld door Camillo Colombo, die vaker voor C&B had gewerkt. Als de stoel uit de vacuum verpakking was gehaald, zoog het materiaal direct lucht op zodat de stoel zijn eigenlijke volume aannam.

Volgens ontwerper Francesco Binfaré zorgde de Up5 voor mogelijkheden die C&B niet aan zag komen. “Pierre Cardin wilde ons ontmoeten. Buitenlandse bedrijven vroegen om licenties. Up was een geweldig middel voor C&B om zich internationaal te vestigingen. Ook was het een uitstekende manier om de technologie van het bedrijf te demonstreren.”

De marketingcampagne werd opgesteld door Enrixo Trabacchi en geproduceerd door de Zwitserse fotograaf Klaus Zaugg. Ze zetten de Up5 neer als een prikkelend en sexy supermodel in de meubelsector met een reclamecampagne die als grensverleggend werd gezien. Salvador Dali poseerde met de stoel en de stoel kwam zelfs voor in de James Bond-film Diamonds are Forever.

In 1973 ging C&B op in B&B Italia. De Serie Up werd niet meer in de portfolio opgenomen. De reden hiervoor was omdat de Up-Stoelen werden vervaardigd met freon-gas, dat inmiddels werd verboden. In 2000 werd een nieuwe uitvoering van de Up5-stoel en de Up6-voetenbank geïntroduceerd in Milaan. In 2014 werd een kleinere variant op de markt gezet, waarbij alle nieuwe stoelen onderdeel waren van van de Serie Up 2000-collectie. Onder deze collectie vielen ook de originele stoelen en banken van 1969.

Waar vroeger dankzij het freon-gas en de vacuüm-verpakking de stoel zichzelf op kon blazen, wordt de stoel nu kant en klaar geleverd. De stoel wordt vervaardigd door eerst polyurethaan-schuim in een vorm te spuiten. Het schuim wordt vervolgens twee uur lang verhit, waarna het materiaal 48 uur lang afkoelt. Vervolgens wordt de stoel bijgeschaafd en voorzien van een stoffering van stretchmateriaal.

Om het 50-jarig jubileum te vieren heeft B&B Italia de stofferingen van de collectie uitgebreid met de kleuren oranje-rood, marineblauw, smaragdgroen, petrol green en cardamom. Ook is een speciale uitvoering verkrijgbaar, waarbij het originele kleurenpallet van 1969 van beige en donkergroen wordt gebruikt.

Meer informatie:
B & B Italia
www.bebitalia.com 

Publicatiedatum: