Ieder jaar doet Qudata Trend Analyses consumentenonderzoek naar de verkoop van badkamers en badkamerproducten. Ruim 1.000 consumenten die deze producten recent hebben gekocht of binnenkort gaan kopen doen mee aan dit onderzoek. Door vragen aan elkaar te koppelen zijn uitermate interessante analyses gemaakt van de hele markt.
De moderne tegelcombinatie en het badkamermeubel in houttint zorgen voor een warme uitstraling. FOTO VANWANROOIJ.NL
Over de jaren heen blijkt ‘kwaliteit’ niet alleen de belangrijkste eis te zijn, maar ook nog licht te groeien. In 2014 gaf 62 procent van de respondenten aan ‘kwaliteit’ belangrijk te vinden, eind vorig jaar was dit gegroeid tot 64 procent.
De tweede eis die men stelt aan een product is een (lage) ‘prijs’. Ook die trend stijgt geleidelijk over de afgelopen vijf jaren. In 2014 gaf 55 procent aan dit een belangrijk criterium te vinden, in december 2018 springt die score zelfs iets extra omhoog naar 62 procent. De trendlijn toont een gemiddeld iets lagere stijging.
‘Functionaliteit/gemak’ wordt door de jaren heen in gelijke mate belangrijk gevonden. In het begin van de meting was dit ongeveer de helft en dat is zo gebleven eind 2018.
Opvallend is dat duurzaamheid juist daalt als eis van de consument. In dit onderzoek is specifiek gevraagd naar zaken als ‘energie- en/of waterbesparing’. In 2014 gaf 39 procent van de respondenten aan dit belangrijk te vinden, eind 2018 was dit 36 procent. Toch betekent dit niet dat de consument ‘duurzaamheid’ minder belangrijk zou vinden. Uit gesprekken met consumenten en retailers blijkt dat kopers er gewoon van uitgaan, dat moderne apparaten zuinig zijn.
Lees het complete artikel op www.qudata.nl