'Instorten Duitse beddenmarkt de oorzaak'

Recticel moet aandeelhouders kunnen overtuigen; bod van 700 miljoen van tafel geveegd

Recticel, de fabrikant van schuimvullingen voor zitmeubelen, matrassen en lattenbodems van grotere merken heeft het niet makkelijk de laatste tijd. De omzet (382 miljoen euro) daalde het eerste kwartaal van het jaar met 8 procent, maar het bestuur belooft toch een hogere brutobedrijfswinst voor heel 2019. Dit meldt de Belgische krant De Tijd.

Eind april bood de Ierse multinational Kingspan 700 miljoen euro voor de kroonjuwelen van Recticel. Dit zette het bedrijf voor een dilemma; cashen of het voortbestaan van het concern garanderen? Het management veegde echter het bod van tafel omdat de Belgische fabrikant het voorstel te laag vond. 

Recticel benoemt het instorten van de Duitse beddenmarkt de oorzaak van de dalende omzetcijfers. Het bedrijf benadrukt echter zich te herpakken en te laten zien dat deze terugval van tijdelijke aard is. 'De ongunstige evoluties in de eerste jaarhelft hebben we ingecalculeerd, maar we gaan uit van een verbetering in de tweede jaarhelft.' 

De afdeling soepelschuim, wat onder andere verwerkt wordt in  matrassen, is met ruim 13 procent gedaald. De Tijd: ''Het bedrijf verwijst daarvoor naar de 'ongunstige marktomstandigheden' en een 'prijserosie als gevolg van de dalende prijzen voor TDI, een van de basisgrondstoffen.''


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven