Het webwinkelmodel wordt almaar minder lucratief nu de groei een beetje uit de online business begint te raken, zegt Walther Ploos van Amstel, Lector City Logistiek aan de Hogeschool van Amsterdam in een interview met BNR.
Walther Ploos van Amstel. FOTO GUIDO VAN NISPEN
"De groei moet vooral komen van steeds grotere assortimenten. Je zult íets moeten doen om die stijgende kosten van fulfilment op te vangen: bij bijvoorbeeld Amazon zijn de kosten van fulfilment de afgelopen tien jaar gestegen van 11 procent van de omzet naar 24 procent van de omzet. Dat komt onder meer doordat consumenten steeds sneller geleverd willen krijgen én doordat er steeds grotere assortimenten en daarom grotere magazijnen zijn", aldus Ploos.
Steeds meer webshops gaan weer verzendkosten rekenen of het minimum orderbedrag verhogen. Logistiek experts denken dat deze trend ook naar Nederland zal overwaaien, meldt RTL Nieuws. 'We zien webwinkels met complete tuinmeubels en barbecues komen, dus de logistiek is een stuk ingewikkelder geworden.'
Bron: www.bnr.nl