Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Spits Wallcoverings van Coen Klawer heeft 18.000 artikelen in bestand

"Als de consument iets graag wilt hebben, dan heeft men er ook de prijs voor over"

"De meeste voldoening haal ik uit het bedenken van allerlei dingen, zoals nieuwe wegen ontdekken, andere leveranciers ontmoeten, zaken uitproberen. Daar krijg ik energie van. En als ik terugkijk op de afgelopen tien jaar, dan heeft mijn bedrijf zich vooral dankzij die dingen zich zo kunnen ontwikkelen", zegt Coen Klawer, directeur van Spits Wallcoverings BV, in de wandelgangen vooral bekend onder de naam Spits.

Zijn succesvolle bedrijf, dat met meer dan 2000 B2B-klanten in de Benelux zaken doet, is specialist op het gebied van wandbekleding, statische – decoratie en raamfolie, fotowanden, tafelzeil en badkameraccessoires. "We zijn heel breed actief, waardoor we jaarrond en in alle seizoenen aan de slag kunnen blijven. Om een voorbeeld te geven: de zomer dient zich binnenkort aan, dan wordt er traditiegetrouw minder wandbekleding verkocht. Richten we ons vizier op andere producten, zoals badkameraccessoires en -textiel. Op dat gebied presenteren we nu in het hogere segment een nieuw gamma badlakens en -linnen", legt Coen uit.

Aan de Opweg 90 in Schoonhoven staat het kantoor, de showroom en het magazijn van Spits Wallcoverings. Eenmaal binnen heeft Coen, die in zijn vrije tijd graag zeilt, aan gespreksstof geen gebrek. Vol enthousiasme vertelt hij over zijn band met detaillisten. "Die zijn anno 2019 op zoek naar onderscheidend vermogen. Producten die andere winkeliers in de regio of webshops niet in huis hebben. Daar probeer ik op in te spelen. Onder meer door met een nieuwe badlakens- en -linnenlijn te komen. Die wordt in Portugal geproduceerd door Graccioza en heeft bijvoorbeeld een handdoekenrange in 30 verschillende kleuren. De stoffen die hiervoor gebruikt worden, zijn anti-bacterieel. Echt topkwaliteit dus. Ze zijn geweven met behulp van de extra lange lussen van het beste Egyptische katoen. Deze stoffen worden behandeld om pilling en krimp te voorkomen. En afgewerkt met afgeronde hoeken met dubbele binding ten behoeve van de elegantie en duurzaamheid." 

"Ook de badmatten bieden die topkwaliteit. Hiervoor worden de fijnste, extra lange 100% puur katoenen garens gebruikt. Maar ook de best mogelijke productietechnieken om extra zachtheid, extra absorptievermogen, antipilling en krimp te verkrijgen.
De consument kan deze producten best waarderen. Ze vinden ze heerlijk in gebruik. Het kost wat, maar dan heb je ook wat ", aldus Coen.
"Als zo'n klant in je winkel een topproduct aanschaft, dan hoef je niet altijd korting te geven. De groep winkeliers die bewuste keuzes maakt, daar geven we graag invulling aan. Doel is om allemaal een leuke boterham te verdienen zonder dat je telkens korting moet geven. Klanten hebben is ouderwets, partners waar je op lange termijn mee samenwerkt heeft veel meer waarde voor beide partijen. "

€ 2000 de rol
De hoofdactiviteit van Spits Wallcoverings is wandbekleding. Je kunt het zo gek niet bedenken, of het bedrijf heeft het in huis. Van goedkope rolletjes van een paar euro tot en met handgemaakte wandbekleding van zo'n 2000 euro de rol. "Dat is voor de enkeling, maar leuk om in het assortiment te hebben."
Het bedrijf voert ook een eigen lijn: Dutch Wallcoverings. "Ik heb Spits in 2005 via een doorstart overgenomen. Het viel toen onder een behangfabrikant uit Haaksbergen die zich vooral richtte op bouwmarkten. Ik ben vervolgens meer de detailhandel ingedoken en heb het behangassortiment gesplitst zodat het niet overal kwam te liggen. In de loop der jaren is het aantal artikelen dat we verkopen fors uitgebreid, onder andere met kant-en-klare lijmen (voor klanten ook via privatelabel beschikbaar), folies, tafelbekleding, badkameraccessoires enz. We hebben nu 18.000 verschillende artikelen in ons bestand, waarvan 8000 voorraadhoudend. Als ondernemer vind ik dat het moeilijkste wat er is: je voorraad op peil houden. Maar het geeft veel voldoening als dat telkens weer lukt."

België
"Een jaar of zes geleden zijn we in België gestart", vervolgt Coen. "Daar lopen nu drie vertegenwoordigers rond en zijn veel grote winkels waar we 'alles' aan leveren. Dat werkt bij onze Zuiderburen uitstekend. In Nederland hebben we de beschikking over vier verkopers die winkeliers bezoeken.
Onze focus ligt vooral op onderscheidende producten. Het mooie hiervan is, dat als de consument het graag wil hebben men er ook de prijs voor over heeft. Dan is de prijs van ondergeschikt belang."
Een rondleiding door het magazijn, dat 5500 m2 groot is, leert dat een strakke organisatie veel inzet vergt. Alle binnengekomen producten moeten een plaatsje krijgen, maar wat naar de detailhandel moet, heeft te allen tijd voorrang. Het gevolg is een georganiseerde 'bende' op de werkvloer, waar Coen niet aan kan en wil wennen. Hij wil dat zijn magazijn er altijd opgeruimd uitziet, maar snapt terdege het spanningsveld. Het is ook een teken dat het bijzonder goed gaat met Spits, dat 23 mensen in dienst heeft.

Meer informatie:
Spits Wallcoverings BV
Opweg 90a
2871 NG Schoonhoven
+31 (0)182 - 38 65 55
info@spitswallcoverings.nl
www.spitswallcoverings.nl

België
t. 03-2040156
info@spitswallcoverings.be